Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av forden34
#872180
S70 går inte på alla burkar efter planing av toppen
Mittenburken får gnista men den går inte,,,helt sjukt
Kamremmen sitter rätt å det är bekräftat av volvo

Vad kan det vara för fel???
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#872230
Ptja, eftersom du har planat en topp som inte ska planas så kan du ha orsakat precis vad som helst.
Nästa steg är väl knäckta kamaxlar, som leder till kamremshaveri, som leder till ventilsallad, som leder till spräckta kolvar/krökta stakar, som i princip betyder att du har skrotat hela motorn pga. att du har behandlat toppen fel.
av forden34
#872236
Lucif3r skrev:Ptja, eftersom du har planat en topp som inte ska planas så kan du ha orsakat precis vad som helst.
Nästa steg är väl knäckta kamaxlar, som leder till kamremshaveri, som leder till ventilsallad, som leder till spräckta kolvar/krökta stakar, som i princip betyder att du har skrotat hela motorn pga. att du har behandlat toppen fel.

Det går visst å plana toppar allt beror på hur mycket den är vind å sned
Jag har gjort det i 30 år å INGEN bil har havererat efter det

Denna topp var inte sned eller vind utan jag tog av den för att få en planare yta

Vet man vad man håller på med då är det ingen fara
av *pettson*
#872243
Vet man vad man håller på med så vet man ju nåt om topplocket man jobbar med. Vilket innebär att Lucif3r har helt rätt. Dessa toppar ska INTE planas utom vid vissa kriterier.
Dom får vara långt mycket mera bågnade eller för den delen vridna än du någonsin får plana toppen sedan den var ny. OM dom måste planas t.ex efter en svetsning i tätningsytan, så MÅSTE locket sättas upp på bordet och momentdras. En bättre packningsyta bryner man fram, det är inget man planar för. Det borde vara ganska klart om du jobbat med det så länge. En plan fin brynsten och en halvtimma så har man en ny fin packningsyta som har exakt rätt textur.
Men å andra sidan vet du säkert det mesta om den här typen av lock, och du har säkerligen koll på hur mycket planing du kan utföra mellan det att toppen var ny och det att den är skrot. Volvo släppte en renoveringshandbok om just dessa motorer och topplock. Där i den fina bibeln finns alla viktiga fakta.

Men å andra sidan, med så mycket koll under så lång tid, så känner jag att vi måste vara lite överflödiga?
Menar med så pass mycket motorkunskap borde ett sånt här problem vara lättlöst.
Motorer är inte magiska, fungerar dom inte saknar man antingen bränsle, luft eller tändning. Samt då att man kan få timingen fel mellan dessa.
Mät och se vad du har? Det som fattas är det som är problemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#872255
forden34 skrev:Det går visst å plana toppar allt beror på hur mycket den är vind å sned
Ahem... Det beror snarare på VAD det är för topp.
forden34 skrev:Jag har gjort det i 30 år å INGEN bil har havererat efter det
Grattis, då har du troligen planat rödblockare som man typ kan plana med en vinkelslip utan att något händer.
forden34 skrev:Denna topp var inte sned eller vind utan jag tog av den för att få en planare yta

Vet man vad man håller på med då är det ingen fara
Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här... Du planar en topp, som inte får planas förutom under extrema förhållanden, trots att det inte fanns någon anledning till det?
Ja, det märks ju tydligt att du vet vad du gör.................
av roh66
#872366
forden34 skrev:
roh66 skrev:Hej forden34!

Ok,3 cylinder tänder inte? Gör ett kompressionsprov först.

Mvh.R.

Den är 5 cylindrig
Skrev lite fel menar tredje. Är det tredje cylindern som bråkar?

Mvh.R.
av Mardy
#872468
Nexus skrev:Du har helt enkelt inte bara missat kontakten till spridaren?
Haha, det har hänt mig!
Lätt o fixa när man väl kom på det :D
S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]