Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#867339
Har bytt handbromsbackar och nu är det något som skramlar i bak vid bromsskivan. Bromsskölden sitter som den skal och jag har tagit bort bromsskivan utan att se något fel på monteringen. Alla bultar är naturligtvis åtdragna... Biltemas fästbleck (metallbleck som styr handbromsbackarna på plats) som medföljde i monteringssatsen i var något mindre än orginal. Kan det vara orsaken? Det är inget skramel från den andra bromsen som också är bytt. Jag har bytt bromsok också men jag tror ljudet kommer från bak bromsskivan. Någon som upplevt detta? Det skramlar på grusväg och när jag sparkar på däcket.
#867505
Perra83 skrev:Sitter monteringssatsen till beläggen som den ska? Annars kan beläggen röra sig för mycket.
Menar du metallblecken med u-form som insidan av backarna vilar mot? Ja, de sitter vända med u-formen ut från centrum av skivan (dvs öppningen av u-et mot ytterkanten av skivan.) Det finns ju inte så många sätt att montera dem på. Skall dubbelkolla med höger broms som inte skramlar. Ljudet låter som om bromsskölden satt lös, vibrerande plåt, men den sitter alltså inte löst....
#871107
Bromsbackarna sitter som dom skall. Ingen som har erfarenheter av skramlande bakbromsar/ handbromsbackar som har ngt tips? Har nya "no-name" bomsskivor, men om diametern på dessa är för stor så borde det leda till dålig bromsverkan och det har jag inte. Kanske jag borde prova med orginal monteringssett?
#871109
Bromsbackarna sitter som dom skall. Ingen som har erfarenheter av skramlande bakbromsar/ handbromsbackar som har ngt tips? Har nya "no-name" bomsskivor, men om diametern på dessa är för stor så borde det leda till dålig bromsverkan och det har jag inte. Kanske jag borde prova med orginal monteringssett?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]