Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#876057
Nu är däcken hårdtestade i vått väglag.
Var ute och körde i ett rejält åskoväder igår. Regnet öste ner så mycket att sikten var dålig och vattnet inte hann rinna undan på vägen.
Har även medvetet testat köra i stora pölar.

Kan säga att däcken känns väldigt bra på att skära genom vattnet.
Jag är van vid att det hugger till i ratten mer än vad det gjorde med dessa däcken när man kör genom pölar.
Jag har ju inte direkt gjort några undanmanövrar eller bromstester så den saken har jag inget att säga om, men jag vill säga så mycket som att däcken känns väldigt trygga på vått underlag.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#882117
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker däcken är tystare nu än innan.
Kan det bero på värmen eller har något skikt slitits bort kanske.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#884055
Har blivit en del körande under sommaren så jag tänkte göra en avstämning på mönsterdjupet.
Med nya däck hade jag som sagt 7,4 mm i mönsterdjup. Sedan testets början har jag kört 4612 km. Nu har jag mätt.
Fram: 6,1 mm (slitage 1,3 mm)
Bak: 6,8 mm (slitage 0,6 mm)

Slitage per 100 mil blir.
Fram 0,28 mm
Bak 0,13 mm

Låt oss säga att man vill använda däcken tills det är 3 mm kvar i mönsterdjup.
Framdäcken är i så fall slut efter ca 1570 mil och bakdäcken efter 3380 mil
Skiftar man fram och bakdäck till nästa säsong så borde däcken kunna rulla 2500 mil i alla fall.

Men tänk nu på att det inte är så lång sträcka körd än så uträkningarna kanske inte är jätte tillförlitliga, men en indikation i alla fall.

Några reflektioner på om det är bra eller dålig hållbarhet. Har själv aldrig kollat slitage per mil innan.
Användarvisningsbild
av Doffen
#884272
Kan til sammenligning si at mine Pirelli Scorpion har slitt 1 mm foran og bak etter 8000 km på min XC70, ikke er de veldig støyende heller. Mener de hadde 8 mm når de var ny, og de var målt til 7 mm på servicen iår.
av Friktionsfaktorn
#891237
Har de däcken R18 på min V70 D5 -08.
Fungerar riktigt bra med 3.0 i ringtryck.

Körde 3000km genom Tyskland och Österrike under
början på juni utan beskymmer. Kraftigt regn på autobahn
med snitthastighet runt 150km/h påverkade inte körförmågan.
Torra fina vägar gör de sig väl värda, då man utan problem kan hålla
angiven hastighet vid kraftig lutning vid avfarter ifrån motorväg.

Så dessa är ett givet val, Nokian+Volvo=Sant
Användarvisningsbild
av haggen
#894590
I våras lade jag på Hakka Blue på bakhjulen 225/50R17 98W XL
De Michelin Primacy HP som satt bak har fått flytta fram.
Sedan besiktningen i slutet på februari har bilen gått 1450 mil.
Sommardäcken kom på i början på april så Hakka Blue däcken borde ha rullat minst 1100 mil.
Mönsterdjupet mäter jag nu med digitalt skjutmått till 7,2 mm.
Väldigt lite slitage alltså eller så kanske 225 sulorna har mer mönsterdjup från början än 205.

Upplevelsen är att Hakka Blue är något lite tystare, mjukare och har lite bättre grepp än Primacy HP.
Ju mer däcken är slitna desto mer låter de, så det kan ju bero på att mitt minne sviktar.

Jag blev lite besviken på att blue däcken inte har fälgskyddskant, fast sidan buktar ganska duktigt så det kanske fungerar som fälgskydd.

Med största sannolikhet blir även nästa par Hakka blue till min V70 D5 -11 FWD, eller möjligen provar jag black.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#899164
Någon önskade att jag skulle rapportera om bränsleförbrukningen.
Har ju kört en bit nu och kan konstatera att det är små skillnader.
Brukar alltid nolla färddatorn vid tankning.
Brukade tidigare alltid hamna på 5,2-5,3 l/100km. Med Hakka blue har det oftast hamnat på 5,3-5,4.
Skillnaden är så liten att jag inte direkt vill dra några slutsatser.
av Nicasl
#900771
Bra däcksguide :)
Kanon med mönsterdjups-datan från start och fortlöpande :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]