Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#910180
Har nu kört 8857km på mina Hakka blue.
Var precis ute och gjorde en ny mätning av mönsterdjupet.
Inte lätt att mäta mönsterdjup på däck som sitter monterade, men jag har gjort flera mätningar på alla däcken. Resultatet är:

Fram: 5,6mm (slitage 1,8 mm)
Bak: 6,7mm (slitage 0,7 mm)

Slitage per 100 mil blir.
Fram 0,20 mm
Bak 0,08 mm

Enl förra mätningen var värdena 0,28 fram och 0,13 bak i slitage per 100mil. Ganska stor skillnad, men dessa värdena med längre körsträcka är nog mer tillförlitliga.

Om vi gör beräkningen på hur långt man kan köra tills man är på 3mm mönsterdjup igen hamnar man nu på.
2200 mil fram och 5500 mil bak.

5500 mil låter långt, men vi får se.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#920664
Eftersom jag lagt om till vinterdäck tänkte jag avsluta denna test med en liten sammanfattning.
Däck med ett tryggt uppförande på alla underlag under vår, sommar och höst.
Däckets starkaste sida skulle jag nog säga är vått underlag. Känns alltid mycket stabilt. Även när man kör genom stora vattensamlingar eller skyfall. Några svaga sidor har jag inte direkt märkt. Man kan nog säga att det inte är dåligt på någonting. Prioriterar man väghållningen på barmark när det är varmt eller bränsleförbrukning så kanske det inte är det bästa men absolut inte dåligt heller.
Nackdelen med dessa däck är väl priset. En snabb sökning på däckonline ger drygt 2000 kr/däck i dimensionen 205-55 17. Om det är värt det är ju upp till var och en men själv är jag tveksam på så dyra sommardäck.

Låter tråden ligga klistrad någon dag till. Sen återfinns den i Bilvård styling och väghållning kategorin.

Kommer jag ihåg ska jag göra en uppdatering nästa säsong. Påminn mig gärna.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#978865
jag kör också Hakka blue med dimension 215/65/R16 102V XL, med 2,8 fram och 3.0 bak.
Bilens användningsområde kräver extremt stabila och tåliga däck som klarar hög fart och maximalt grepp, därför föll valet på dessa däck.
Däcken känns bra, men inte helt 100. Mönsterdjupet är för litet samtidigt som folk klagar på att det är för högt däckslitage på hakka blue.
Däcken är lite för mjuka för min smak, lite småsalddriga och krängande vid en undanmanöver.
Det som är bra är hakka-skyddet vilket ger mig ett nytt däck om något otrevligt inträffar, t ex punka.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]