Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#875193
Nja, vet att när man sätter på vinterdäcken så känns det svampigare eller mjukare. Om det slits fortare så måste det vara mjukare, lite mer svampigt :???: Du förstår säkert hur jag menar :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
#876057
Nu är däcken hårdtestade i vått väglag.
Var ute och körde i ett rejält åskoväder igår. Regnet öste ner så mycket att sikten var dålig och vattnet inte hann rinna undan på vägen.
Har även medvetet testat köra i stora pölar.

Kan säga att däcken känns väldigt bra på att skära genom vattnet.
Jag är van vid att det hugger till i ratten mer än vad det gjorde med dessa däcken när man kör genom pölar.
Jag har ju inte direkt gjort några undanmanövrar eller bromstester så den saken har jag inget att säga om, men jag vill säga så mycket som att däcken känns väldigt trygga på vått underlag.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#882117
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker däcken är tystare nu än innan.
Kan det bero på värmen eller har något skikt slitits bort kanske.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#884055
Har blivit en del körande under sommaren så jag tänkte göra en avstämning på mönsterdjupet.
Med nya däck hade jag som sagt 7,4 mm i mönsterdjup. Sedan testets början har jag kört 4612 km. Nu har jag mätt.
Fram: 6,1 mm (slitage 1,3 mm)
Bak: 6,8 mm (slitage 0,6 mm)

Slitage per 100 mil blir.
Fram 0,28 mm
Bak 0,13 mm

Låt oss säga att man vill använda däcken tills det är 3 mm kvar i mönsterdjup.
Framdäcken är i så fall slut efter ca 1570 mil och bakdäcken efter 3380 mil
Skiftar man fram och bakdäck till nästa säsong så borde däcken kunna rulla 2500 mil i alla fall.

Men tänk nu på att det inte är så lång sträcka körd än så uträkningarna kanske inte är jätte tillförlitliga, men en indikation i alla fall.

Några reflektioner på om det är bra eller dålig hållbarhet. Har själv aldrig kollat slitage per mil innan.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]