Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#867011
Jagrullar har fått en förfrågan om att testa och recensera deras sommardäck.

Det är alltså jag som skall agera testförere med min Volvo V50 D5 -08.
Jag skall köra med däck i dimensionen 205/50 R17.
Testet startar nu på tisdag då däcken skall monteras av Vianor.
Förutom jag så kör även min sambo bilen så jag skall försöka få med hennes uppfattning här också.

Hela testet betalas av Nokian ... (eller nja, bil och bränslet får jag stå för själv,) men jag kommer att försöka vara så objektiv så möjligt.

Jag tar gärna emot önskemål om saker jag skall försöka utvärdera i testet.
Länk till Nokians hemsida med info om däcket.

Reklamfilm
[youtube]aX4PH5YD-0U&list=PLA344852922076E25[/youtube]
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#867082
Kul. Ännu ett test. Vet inte vad du/ni hade för däck på bilen innan, men kolla bränsleförbrukningen. Har ett E på den. Jag köpte Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/50-18. Riktigt nöjd med dem. Inte heller dem mest bränsle effektivaste däcken. Men A på våta väga.
Användarvisningsbild
av Perra83
#867094
Jag är intresserad av hur de går och låter på grov asfalt som är rätt vanligt i vårt land.

Ja har tänkt gå över till Nokian på sommardäcken när nuvarande 235/40 18 Continental är slut, om nått år...
Användarvisningsbild
av Pacmeyer
#867114
Upplever mina begagnade Hakka Blue som oerhört spåriga och mjuka, kan ju bero på snedslitning och att dom är just begagnade, men kan ju vara nått att ha koll på?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#867527
Jag har just nu två olika däck på bilen ett par Michelin pilot sport 3 och ett par Hankook ventus prime 2.
Grov asfalt kör jag mycket på så detta ska helt klart kollas.
Bränsleförbrukningen har jag också hyfsad koll på med nuvarande så det ska jag försöka jämföra.

Kl 11.00 idag startar testet. :)
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Info om däckmärke ändrad.
Användarvisningsbild
av Doffen
#867676
Ikke bli overrasket over at dekkene slites raskt.

På min gamle bil, V70 MY 08, holdt de i 15 000 km, da var de nede på 3-4 mm. Så forhandler måtte bytte dekkene når han tok bilen i innbytte:(
Användarvisningsbild
av Tomas88
#867772
Däcken

Nu är premiärturen åkt.
Däcken lades på av Vianor i grannbyn drygt två mil från jobbet.
Hade först tänkt jämföra förbrukning på dit och tillbakaresan men konstaterade att det blåste för mycket för att det skulle bli en rättvis jämförelse.

Vid hemfärden upplevde jag däcken något tystare än de gamla. Dock var vägen en jämn fin 2+1 väg så det skall bli intressant att jämföra på vägar med lite grövre asfalt.

Väl hemma från jobbet kom jag att tänka på lufttrycket. Vill ju ha i samma tryck som de gamla däcken så det blir en rättvis jämförelse.
Kollade trycket i däcken... 3,2 bar! Instruktionsboken säger 2,5 som "eco". Är inte 3,2 väldigt mycket på 205-50 17"? (Jag mätte trycket på kalla däck)

Nu sänkte jag till 2,7 bar.
Får se hur detta påverkar kupeljudet.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#867775
Doffen skrev:Ikke bli overrasket over at dekkene slites raskt.

På min gamle bil, V70 MY 08, holdt de i 15 000 km, da var de nede på 3-4 mm. Så forhandler måtte bytte dekkene når han tok bilen i innbytte:(
Låter ju inte så bra. Ska mäta vad mina är nu när de är nya, anteckna mätarställningen och kolla senare i sommar och till hösten för att se hur de håller.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]