Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#865492
Ser man det ur den synvinkeln så är allt egentligen för dyrt och därmed så var det bara meningslöst att fråga.
av roosigustafs
#865629
Tanken med frågan var bara om någon varit med om något liknande så man slipper sitta och gissa. Om urtrampningslagret fastnat borde väl kopplingsarmen vara stum i "urkopplat" läge men den rör sig och går tillbaka som den ska. Helt slut lamell borde väl också ge samma symptom liksom rensade splines på någon drivaxel. Annars är det något internt i lådan och då åker man på både låda, koppling och packbox. Lite ny olja i lådan och lite småplock så har man snart kostat på mer än bilen är värd och det är det jag vill undvika,det finns roligare bilar att lägga pengar på än 855 från -95.
av rid54
#865659
Starta motorn, lägg i en växel, släpp kopplingen och be någon titta efter någon som helst rörelse på utsidan av växellådan. Om ingen drivaxel/innerknut rör sig är det avbrott i drivlinan på insidan. Vet ej hur svårt/lätt det är att se de inre knutarna, men det lär du väl märka. Skulle också tro att ett urtrampningslager som fastnar i frikopplat läge borde ge en konstig pedalkänsla.
av *pettson*
#865685
För mej får man naturligtvis tycka vad man vill om vad problemet är. MEN.. enda lösningen är låda ned.
Några skrotade växellådor är hur ovanligt som helst. Dom kan tappa en växel, dom kan låta fan. Men dom tappar inte 6 växlar.. (5 fram och en back).
Då plötsligt så var det inte så svårt att felsöka. Rasslar det i växellådan med släppt koppling? För lådan roterar ju alltid när kopplingen är släppt.
Om lådan är tyst så är den frikopplad. Så enkelt är det.
Men oavsett vilket nu så är det ju avgjort att det var ointressant och då är det ju skrotens eller nästa ägares problem.
av *pettson*
#866142
Så var det säkert. Men dom påminner inget invändigt om dessa lådor. M56 är en mitsubishi utvecklad låda man bytte till sej mot patentet med en *stålrem* som var outslitlig i en steglös låda. Lådans orginal är mitsubishi galant. Man ritade om lådan. Lyckades korta den och fick pris för världens kortaste växellåda.
Samtidigt glömde man att japsarna hade strul med bland annat tvåans växel. Vips hade 850 det med...
Rasslet.. ja det försvann ju för inte så jättelänge sedan..

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen