Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#863221
Besiktigade bilen den 30/4 och fick 2:or på abs ( abs indikering ur funktion ) och för högt lambdavärde ( har 1,06 och gränsen är 1,04 ....... ).
Åkte in till biltema och köpte en lambdamätare ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32257/ )för att kunna felsöka med. Började koppla på kabelhärvan som går till lambdasonden och rätt som det var så fick jag 3 av fyra sladdar i handen som lossnat från en skarvning av någon tidigare ägare.

Så nu är frågan vilken färg går till vad? Färgerna på lambdasonden är vit,gul, svart och röd ( inte skrivna i ordning ). Jag upptäckte också dessa färger inte matchar färgerna på motorns kabelhärva. Dvs den som är innan kopplingsstycket som har grön, grön/svart, svart och grön ( inte skrivna i ordning ).

Jag googlade lite och kom fram till att svart från lambdasonden är signal men svart från lambdasonden sitter inte på samma possition som svart på andra kabelhärvan och att någon av dom svarta är signal.....

Har tagit ur felkoder innan jag fick sladdarna i handen och fick fram att förvärmningen till lambdasonden saknas.

Så....
Vilken färg på motorns kabelhärva passar ihop med lambdasondens kabelhärva och vad går dom olika färgerna till och vilken av dom svarta är signalen ?

Uppskattar all hjälp jag kan få med detta då det börjar ge mig gråa hår :(
av *pettson*
#863517
Då stämmer sonden mot din bil. Men fenix jobbar med ett 0-5v system. Då går det mej veterligen inte att ansluta den till dom flesta lambdamätarna på marknaden. Dom brukar vara avsedda för boschsystemet med 0-1V. Har du kollat om mätaren tar det systemet? I övrigt så är det systemet känsligt på fabrikanten på sonden. Dom flesta universal, även om det är rätt färger, fungerar inte.
Har tyvärr inget elschema här o nu för bilens färger.
av *pettson*
#864834
Bilen o sonden har inte samma färger. Vilket ALDRIG innebär ett problem. Det eftersom sonden kommer med färdig kontakt och motsvarande passande kontaktdel sitter i bilen. Kvar är att trycka ihop dom två. Det går inte att sätta kontaktstycket fel. Måste man gissa så har någon klantat sej.

Hade du velat göra dej en tjänst hade du antingen letat upp skarven ovanpå växellådan, köpt en passande lambda och tryckt ihop kontakten.
Eller om kontakten saknas, kört till skroten, klippt av en bit kabel innan skarven, lött dit den, för då passar färgerna. SEN tryckt ihop med en passande lambdasond.
Biltemas till din modell passar inte liksom dom flesta eftermarknads. Däremot finns rätt sort med rätt nr att inhandla i ett annat trevligt land för betydligt mindre pengar.

Det finns bara ett sätt att minska förbrukningen maximalt. Det är att göra rätt.
#866017
*pettson* skrev:Bilen o sonden har inte samma färger. Vilket ALDRIG innebär ett problem. Det eftersom sonden kommer med färdig kontakt och motsvarande passande kontaktdel sitter i bilen. Kvar är att trycka ihop dom två. Det går inte att sätta kontaktstycket fel. Måste man gissa så har någon klantat sej.

Hade du velat göra dej en tjänst hade du antingen letat upp skarven ovanpå växellådan, köpt en passande lambda och tryckt ihop kontakten.
Eller om kontakten saknas, kört till skroten, klippt av en bit kabel innan skarven, lött dit den, för då passar färgerna. SEN tryckt ihop med en passande lambdasond.
Biltemas till din modell passar inte liksom dom flesta eftermarknads. Däremot finns rätt sort med rätt nr att inhandla i ett annat trevligt land för betydligt mindre pengar.

Det finns bara ett sätt att minska förbrukningen maximalt. Det är att göra rätt.
jag har nog formulerat mig lite fel. det är färgerna Efter skarven som inte matchar lambdasondens färger :/
förbrukningen har iallafall minskat väldigt mycket i jämförelse med innan jag skrev inlägget. innan låg den på ca 1,5 L/mil och nu ligger den på ca 0,9 L/mil så något måsta ha blivit bättre iallafall :)
to ut felkoder idag igen och fick 212 - förvärmingssignalen fattas eller felaktig.....

gjorde även en luring på abs lampan 8) :lol:
av *pettson*
#866805
Det finns inget nästan rätt med en lambdasond. Antingen är det rätt och fungerar. Eller så är det totalt fel.
Du har tänd motorlampa och felkod.. det är förstås nästan rätt att motorn går på nödprogrammet med spärrad sondfunktion?
Av alla åtgärder då som kan tas så fulsläcker man givetvis lampan i tron om att lyser den inte så finns inget fel mer.
Menar ser inte du lampan så glömmer säkert styrdonet bort den också..

Tips att skriva med STOR text på kylskåpet: Fungerar inte så..

Allt du gjort är att ha åtgärdat ett fel felaktigt och därmed skapat dej ett helt nytt fel..

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]