Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#863461
500 spänn för att löda om ett par punkter!?!?! Fan, jag kanske ska börja sälja den servicen jag med, skulle ju vara rik då ju!
...
Skulle aldrig i hela livet betala några 500spänn för det där lilla skitjobbet som är gjort på 10min(skaplig timpenning....). Det jobbigaste har du ju redan gjort - nämnligen demontering av boxen, det är ju det som är drygt.
#863463
Lucif3r skrev:500 spänn för att löda om ett par punkter!?!?! Fan, jag kanske ska börja sälja den servicen jag med, skulle ju vara rik då ju!
...
Skulle aldrig i hela livet betala några 500spänn för det där lilla skitjobbet som är gjort på 10min(skaplig timpenning....). Det jobbigaste har du ju redan gjort - nämnligen demontering av boxen, det är ju det som är drygt.

Så de flesta bilmekare borde klara av att både plocka ner boxen (styrenheten?) och sedan göra själva lödningen tolkar jag det som. Right?
Ser man lätt vilken lödning som har släppt?
#863474
Det som jag tyckte var svårast och som tog längst tid för mig var att öppna själva boxen efter att den demonterats från bilen. Den är försluten med lim så man får jobba lite för att få upp den utan att ta sönder ytorna. Efter man lött så blir det till att täta med exempelvis silikon.
#866328
Nu har jag en fråga här igen...

Långt innan hastighetsmätaren la av så har diverse varningslampor lyst. Den allra första gången detta inträffade var när vi körde igenom ett enormt regnoväder.
Skulle det kunna vara så att ABS-givaren fick sig en känga under detta regnoväder och att den efter det sedan "hoppat ur led" lite nu och då.. för att slutligen ge upp helt - med en död hastighetsmätare som följd?

Alltså: Kunde det vara ngn vits att prova byta givaren innan man ger sig på att försöka klyva startboxen..? För givaren är väl inte särskilt dyr (drömmer jag eller såg jag en prislapp på 399 kr på Biltema?)
#866513
Lucif3r skrev:Billigare att köpa en multimeter för typ 90spänn och mäta upp givarna isf. Men om en av givarna är kassa så ska hastigheten fortfarande fungera, då den då istället tar hastigheten från andra hjulet med lite nedsatt precision.
Aha, ok.
Och vid närmare eftertanke så har verkstan förmodligen kollat givarna redan eftersom de inte lyckades släcka varningslampan men inte hittade ngt fel på ABS:en.
Tack för ditt svar!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]