Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaegarn
#861401
Har en V70 99 som har varit svårstartad ett bra tag men har oftast startat efter en stunds malande på starten , inga felkoder fanns då , så V70 har blivit ståendes i nån månad i väntan på att få en nyrenoverad motor isatt , men har varit ute och kör lite med den då och då , så för några veckor sedan så startade han och gick fint sen helt plötsligt började han och hacka och gå ojämnt fick hålla ganska så högt varv för att han skulle gå rent , sen stängde jag av bilen sen dess har den inte startat men 2 felkoder har dykt upp . Och i vida när man felsöker så kommer alla boxarna upp och ecm boxen har varit grön men är grå nu?

CDM-000D kommunikation ECM internt fel
IMM-321 Initeringsignal från motorstyrenhet signal saknas


//dl
#861449
IMM-321 Initeringsignal från motorstyrenhet signal saknas
denna kod är för att ECM inte meddelar immobilisern att det är OK att starta motorn.
Det kan alltså innebära att ECM är död, eller kabelbrott mellan ECM och IMMO

Den har dock inget att göra med att motorn började hacka och sen dö.
#861492
Koderna kommer väl visst från bilen?

IMM-321 finns specad som felkod i VIDA.
CDM-000D heter i min VIDA-installation DIM-000D men betyder samma sak som TS har skrivit.

Jag får det till att du inte kan kommunicera med ECM via ditt diagnosinstrument och eftersom CDM-000D är satt så är det troligtvis pga ett kommunikationsproblem mellan CDM (instrumentklustret) och ECM. Diagnoskommunikationen skickas från din DICE till CDM som sedan skickar den vidare till ECM eller de andra ECUerna. När din DICE inte kan kommunicera med ECM blir den grå i VIDA.

Har du kollat grejor som säkringar till ECM etc? Om allt är helt får du börja mäta i kontaktstyckena och se om du har matning och jord till ECM samt att kablaget för CAN är helt mellan ECM och CDM.
#861536
SubMarine skrev:Koderna kommer väl visst från bilen?

IMM-321 finns specad som felkod i VIDA.
CDM-000D heter i min VIDA-installation DIM-000D men betyder samma sak som TS har skrivit.

Jag får det till att du inte kan kommunicera med ECM via ditt diagnosinstrument och eftersom CDM-000D är satt så är det troligtvis pga ett kommunikationsproblem mellan CDM (instrumentklustret) och ECM. Diagnoskommunikationen skickas från din DICE till CDM som sedan skickar den vidare till ECM eller de andra ECUerna. När din DICE inte kan kommunicera med ECM blir den grå i VIDA.

Har du kollat grejor som säkringar till ECM etc? Om allt är helt får du börja mäta i kontaktstyckena och se om du har matning och jord till ECM samt att kablaget för CAN är helt mellan ECM och CDM.
. Kollade säkringar förut o dom var hela , jag får inget bränsle igenom insprutarna och han tänder inte . Måste man lossa ecm för att kunna mäta eller sitter det nått kontaktstycke som man kan mäta vid ??
#861578
SubMarine skrev:Koderna kommer väl visst från bilen?
Nej, den koden spottas ut av VIDA när VIDA inte får någon kontakt med boxen, likaväl som vol-fcr gör, eller vilken annan läsare som helst.
Den exakta koden varierar från program till program, men dom betyder samma sak. Vissa program/läsare ger inte ens någon kod, utan ett medelande i klartext att det inte går att kommunicera med boxen.

Det kräver dock att OBD-kontakten är ikopplad i bilens OBD uttag, eftersom datorn/läsaren känner av om kontakten är ikopplad eller ej. Är kontakten inte ikopplad får man i regel ett annat felmedelande.
#861932
Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:Koderna kommer väl visst från bilen?
Nej, den koden spottas ut av VIDA när VIDA inte får någon kontakt med boxen, likaväl som vol-fcr gör, eller vilken annan läsare som helst.
Den exakta koden varierar från program till program, men dom betyder samma sak. Vissa program/läsare ger inte ens någon kod, utan ett medelande i klartext att det inte går att kommunicera med boxen.

Det kräver dock att OBD-kontakten är ikopplad i bilens OBD uttag, eftersom datorn/läsaren känner av om kontakten är ikopplad eller ej. Är kontakten inte ikopplad får man i regel ett annat felmedelande.
Men verkar det inte konstigt att koden är på samma format som en felkod för en av styrenheterna? VIDA får ju kontakt med alla styrenheter utom ECM. Enklast är kanske om TS beskriver hur och var koden visades.

On topic, osäker på om det sitter något lättillgängligt kontaktstycke till ECM men om du tar bort styrenheten bör du kunna mäta i kontakterna som den sitter i.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]