Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#859686
Hej min hastighetsmätare krånglar lite. Den hänger med bra upp till 40 km/h. sen stannar den där 1-2minuter för att sedan hoppa upp till hasrigheten jag är i..

gjort rent ABS-ringen vänster fram (ifrån cupens vänster)

högern där ser man inte ringer i :O den har åkt in.. och verkar vara halv kanske ska va så(?)

men iaf! går hastighetsmätaren igenom dendär förbannade ABS-enheten som brukar krångla? eller tror ni det kan vara huset som krånglar? Allt annat fungerar bra, trippmätare m.m
#859703
Malish skrev:du har en trasig ring höger fram, den ska inte vara halv eller så.
855 96 tar hastigheten från abs givaren.
aha okej. Så du kan tro det löser sig om jag byter givare? vet du om det är höger eller vänster fram den mäter på?

så hastighetsmätaren går alltså inte in i abs enheten å krånglar??:D:D
#859711
Hastighetsmätaren går in i ABS givaren tror jag, men om inte ABS lampan lyser så kan du nog bortse från problem där.
minns jag inte helt galet så är det just höger fram som hastigheten mäts på.
tror tidiga 850 mätte på växellådan dock.

iofs så borde abs lampan lysa om kransen är trasig, problemen brukar ju hänga ihop på så sätt att abs lampan lyser samtidigt som hastighetsmätaren krånglar.

men det är helt klart värt att kolla närmare på kransen och byta den om den är trasig.
#859715
Malish skrev:Hastighetsmätaren går in i ABS givaren tror jag, men om inte ABS lampan lyser så kan du nog bortse från problem där.
minns jag inte helt galet så är det just höger fram som hastigheten mäts på.
tror tidiga 850 mätte på växellådan dock.

iofs så borde abs lampan lysa om kransen är trasig, problemen brukar ju hänga ihop på så sätt att abs lampan lyser samtidigt som hastighetsmätaren krånglar.

men det är helt klart värt att kolla närmare på kransen och byta den om den är trasig.
lampan lyser tror jag... för den var urtagen när jag köpte bilen. eller om den bara lagt av.

ska kolla på ny givare å krans! tack!
#859730
Hastigheten tas ifrån båda hjulen, men i första hand vänster.
Hastigheten avgörs av impulserna från givaren. Ger givaren fel impulser(t ex skadad abs-ring) kommer hastigheten visas lite som den själv vill.

Att den fungerar upp till 40 beror troligtvis på att ABSen gör ett självtest första gången du kommer upp i ~40km/h efter en start.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]