Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av espings
#858085
Hej
Jag ska byta fjädrar på min c70 cab -99 men vet inte om den är sänkt eller inte, är det nån som vet vad måttet mellan skärmkant och centrum på axlarna ska vara på en som har originalfjädrar, Tacksam för svar även rekommendationer på nya fjädrar
//Håkan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#858089
Tyvärr går det nog inte svara på det.
Eller jo visst kan man berätta måttet mellan skärmkant och hjul, men det lär knappast hjälpa dig då dina fjädrar säkerligen har sjunkigt ihop en hel del med åren.
av espings
#858098
om jag vet måttet på original och räknar med att dom har sjunkit ihop 30-40 mm, så borde jag kunna göra en bedömning om dom är original eller inte, jag tror inte en sänkt fjäder sjunker ihop lika mycket som en original
av rid54
#858255
Måste vara dåligt stål i dagens fjädrar... 30 - 40 mm är väl hela fjädringsvägen åt ena hållet (nästan). Troligen bör du försöka hitta riktiga data på bilens höjd vid tjänstevikt och utgå från det. Med rätt hjul på...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#858421
espings skrev:... jag tror inte en sänkt fjäder sjunker ihop lika mycket som en original

Nej, just därför är det rätt omöjligt att svara på, då orginalfjädrarna mycket väl kan vara lika låga - eller t om lägre, än sänkfjädrar.
av espings
#858608
rid54 skrev:Måste vara dåligt stål i dagens fjädrar... 30 - 40 mm är väl hela fjädringsvägen åt ena hållet (nästan). Troligen bör du försöka hitta riktiga data på bilens höjd vid tjänstevikt och utgå från det. Med rätt hjul på...
Hjulen påverkar väl inte om man mäter till centrum ??
av espings
#858610
Lucif3r skrev:
espings skrev:... jag tror inte en sänkt fjäder sjunker ihop lika mycket som en original

Nej, just därför är det rätt omöjligt att svara på, då orginalfjädrarna mycket väl kan vara lika låga - eller t om lägre, än sänkfjädrar.
Om jag vet att bilen är 30-40 mm lägre nu än när den var ny så köper jag sänkfjädrar för jag vill inte ha den mycket högre än vad den är nu, det enda jag behöver vet är vad måttet är med nya orginalfjädrar
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]