- mån 21 apr 2014, 15:30
#857979
Hej!
Har en Volvo 850 GLT -96, automat, som startar när "den själv vill".
Bilen har gått drygt 21 000 mil, servad av Volvoverkstad fram till 19000, sen av andra verkstäder enligt schema. Kamrem bytt vid ca 20 000 mil.
Körde en lite längre sträcka, ca 6 mil, utan några motorstörningar eller tända varningslampor. Vid start morgonen därefter snurrade startmotorn som vanlig men motorn var helt död.
Bytte batteri till helt nytt (för att vara säker på rätt spänning) samt fyllde på cirka 20 liter bensin extra till ca 30 l totalt, bytte relä till bensinpump, kollade säkringarna samt kollade ledningar-kopplingar-kontakter. Motorn startade, gick fem sekunder, sedan åter helt död trots ett flertal startförsök.
Bilen stod sedan fem dagar utan startförsök och utan åtgärder. Gjorde nytt försök och då startade motorn plötsligen på första försöket. Körde tre km, bilen parkerades en timme och startade sedan direkt.
Men efter att bilen stått parkerad hemma på gården tre dagar utan några som helst "ingripanden" från min sida- samma visa, helt död vid startförsök.
Då tändningsnyckeln är i läge II hörs ett tickande ljud (typ blinkersljud) från en plats under panelen till vänster under ratten bland alla dosor och sladdar - kanske från startspärr eller relä. Vet inte om det ska vara detta ljud.
På forum för 850-ägare anges fel på indikatorerna för kamaxel och svänghjul som möjliga felkällor som hindrar start, men verkar lite långsökt i mitt fall. Sen nämns givetvis det vanliga med koll av tändning och bränsleinsprutning, bl a rätt tryck,
Nämns även bilar som varit "omöjliga" att starta sedan de körts en kort sträcka och sedan stannats.
Har Volvo original larm och startspärr. Kan det vara detta som "svajar" och ibland omöjliggör start?
Väldigt tacksam om någon har tips om vidare felsökning.
Har en Volvo 850 GLT -96, automat, som startar när "den själv vill".
Bilen har gått drygt 21 000 mil, servad av Volvoverkstad fram till 19000, sen av andra verkstäder enligt schema. Kamrem bytt vid ca 20 000 mil.
Körde en lite längre sträcka, ca 6 mil, utan några motorstörningar eller tända varningslampor. Vid start morgonen därefter snurrade startmotorn som vanlig men motorn var helt död.
Bytte batteri till helt nytt (för att vara säker på rätt spänning) samt fyllde på cirka 20 liter bensin extra till ca 30 l totalt, bytte relä till bensinpump, kollade säkringarna samt kollade ledningar-kopplingar-kontakter. Motorn startade, gick fem sekunder, sedan åter helt död trots ett flertal startförsök.
Bilen stod sedan fem dagar utan startförsök och utan åtgärder. Gjorde nytt försök och då startade motorn plötsligen på första försöket. Körde tre km, bilen parkerades en timme och startade sedan direkt.
Men efter att bilen stått parkerad hemma på gården tre dagar utan några som helst "ingripanden" från min sida- samma visa, helt död vid startförsök.
Då tändningsnyckeln är i läge II hörs ett tickande ljud (typ blinkersljud) från en plats under panelen till vänster under ratten bland alla dosor och sladdar - kanske från startspärr eller relä. Vet inte om det ska vara detta ljud.
På forum för 850-ägare anges fel på indikatorerna för kamaxel och svänghjul som möjliga felkällor som hindrar start, men verkar lite långsökt i mitt fall. Sen nämns givetvis det vanliga med koll av tändning och bränsleinsprutning, bl a rätt tryck,
Nämns även bilar som varit "omöjliga" att starta sedan de körts en kort sträcka och sedan stannats.
Har Volvo original larm och startspärr. Kan det vara detta som "svajar" och ibland omöjliggör start?
Väldigt tacksam om någon har tips om vidare felsökning.