Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av utflykten
#857979
Hej!

Har en Volvo 850 GLT -96, automat, som startar när "den själv vill".
Bilen har gått drygt 21 000 mil, servad av Volvoverkstad fram till 19000, sen av andra verkstäder enligt schema. Kamrem bytt vid ca 20 000 mil.

Körde en lite längre sträcka, ca 6 mil, utan några motorstörningar eller tända varningslampor. Vid start morgonen därefter snurrade startmotorn som vanlig men motorn var helt död.

Bytte batteri till helt nytt (för att vara säker på rätt spänning) samt fyllde på cirka 20 liter bensin extra till ca 30 l totalt, bytte relä till bensinpump, kollade säkringarna samt kollade ledningar-kopplingar-kontakter. Motorn startade, gick fem sekunder, sedan åter helt död trots ett flertal startförsök.

Bilen stod sedan fem dagar utan startförsök och utan åtgärder. Gjorde nytt försök och då startade motorn plötsligen på första försöket. Körde tre km, bilen parkerades en timme och startade sedan direkt.
Men efter att bilen stått parkerad hemma på gården tre dagar utan några som helst "ingripanden" från min sida- samma visa, helt död vid startförsök.

Då tändningsnyckeln är i läge II hörs ett tickande ljud (typ blinkersljud) från en plats under panelen till vänster under ratten bland alla dosor och sladdar - kanske från startspärr eller relä. Vet inte om det ska vara detta ljud.

På forum för 850-ägare anges fel på indikatorerna för kamaxel och svänghjul som möjliga felkällor som hindrar start, men verkar lite långsökt i mitt fall. Sen nämns givetvis det vanliga med koll av tändning och bränsleinsprutning, bl a rätt tryck,
Nämns även bilar som varit "omöjliga" att starta sedan de körts en kort sträcka och sedan stannats.

Har Volvo original larm och startspärr. Kan det vara detta som "svajar" och ibland omöjliggör start?
Väldigt tacksam om någon har tips om vidare felsökning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#858076
Min första tanke är antennringen(startspärren). Den stänger av bränslepumpen, så startmotor osv kommer fortfarande snurra som vanligt, och bilen kan t om starta några sekunder med hjälp av det tryck som redan finns i systemet.

Annat möjligt fel är bränslepumpen/relät. Surrar pumpen ~2-3 sekunder som den ska när du vrider på tändningen?
av utflykten
#858495
Hej igen!
Tack för svar. Bilen startar fortfarande endast ibland!!! beroende vilket humör den är på. Den går då klockrent. Har gjort detta:
kollat bensinpump så att den går igång,
bytt relä till bensinpump
gnista på tändstiften - ok
säkringar hela
fulladdat batteri
Kan - enligt tips från Lucif3r - vara startspärren som är "svajig". Funderar på att anlita någon (Volvo?) för att koppla ur den.
Som glad amatör förmodar jag att mystiska problem som kommer och går kan ha med det elektroniska att göra. I och för sig kan det kanske vara någon förorening i bränslematningen som skvalpar omkring och ibland täppar till.
Jag har den typ av startspärr som Volvo införde -96, alltså med ett chip i startnyckeln.
Jag hör av mig på detta forum så fort jag hittar en - pemanent! - lösning så att jag vågar köra iväg längre sträckor.
Glömde nämna i förra inlägget men motorn i bilen är en B5254S
MVH
Ronny

Sorg

Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]