Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#859073
Om du gör som du brukar, startar bilen med friläge och kopplingen släppt, då har du sedan problem att få i 1:an och backen.
Om du i detta läge kopplar ur, och FÖRST lägger i 2:an eller 3:an, och sedan 1:an eller backen, fungerar det bättre då?
Då är det "bottenstocken" som inte stannar som de skall vid urkoppling, denna bromsar du upp genom att lägga i 2:an, som kanske har bättre bevarade synkringar.
#859081
rid54 skrev:Lite förenklat: Med kopplingen uppe och friläge i lådan så snurrar ingående axel och alla drev i lådan när motorn går. När man frikopplar ska ingående axel stanna och då ska det vara lätt att koppla ihop respektive drev med utgående axeln. Om ingående axel inte stannar, blir det trögt (ettan) eller skrapar (backen). Att ingående axel inte stannar KAN bero på att kopplingen inte frikopplar ordentligt pga nåt fel i manövreringen (dålig huvudcylinder eller luft i systemet, som med bromsarna exempelvis), eller på att lamellen kärvar på splinesen eller nåt annat som inte glider som det ska. Att det blir skillnad beroende på hur man gör kan helt enkelt hänga ihop med hur "starkt" ingående axeln släpas med motorn, det handlar om nån sorts balans mellan drivkraften från den konstiga kopplingen och motståndet från växellådsoljan. Har du kollat oljenivån i lådan, förresten?
ovanståede känner jag till redan. det jag tycker är märkligt är följande
jag håller ner kopplingen innan jag kallstartar motorn jag håller ner kopplingen fortfarande motorn är i gång
jag lägger i backen /1an det går bra. lägger jag ur växeln släpper upp kopplingen trampar ned kopplingen igen motorn igång
och försöker lägga i backen/1an då går det inte. det som kärvar snurrar med osv borde väl göra det fast jag håller ned kopplingen före jag kallstartar eller??.
och jag har bytt olja som synes i tidigare post. gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#859087
Martinhellström skrev:Om du gör som du brukar, startar bilen med friläge och kopplingen släppt, då har du sedan problem att få i 1:an och backen.
Om du i detta läge kopplar ur, och FÖRST lägger i 2:an eller 3:an, och sedan 1:an eller backen, fungerar det bättre då?
Då är det "bottenstocken" som inte stannar som de skall vid urkoppling, denna bromsar du upp genom att lägga i 2:an, som kanske har bättre bevarade synkringar.
då går det bättre ja det stämmer.
joo jag känner till att bromsar bottenstocken med synkringarna.
backen är väl osynkad på modärna bilar med så vitt jag vet.

gubbstrutt.
av *pettson*
#859249
Det kanske skiljer på olika bilar. Men volvo har i alla fall synkad back. Problemet består i att lådan inte slutar driva när du frikopplar. En synkring klarar att bromsa en låda till att stanna om den inte fortfarande driver. Men inte annars.
av rid54
#859264
gubbstrutt skrev:
Martinhellström skrev:Om du gör som du brukar, startar bilen med friläge och kopplingen släppt, då har du sedan problem att få i 1:an och backen.
Om du i detta läge kopplar ur, och FÖRST lägger i 2:an eller 3:an, och sedan 1:an eller backen, fungerar det bättre då?
Då är det "bottenstocken" som inte stannar som de skall vid urkoppling, denna bromsar du upp genom att lägga i 2:an, som kanske har bättre bevarade synkringar.
då går det bättre ja det stämmer.
joo jag känner till att bromsar bottenstocken med synkringarna.
backen är väl osynkad på modärna bilar med så vitt jag vet.

gubbstrutt.
Om inte Volvo har nån patentlösning så drivs "bottenstocken" av ingående axeln (första drevparet, så att säga). Om inte ingående axel kan fås att stanna så lär det bli problem. Drivning av ingående axel ligger i kopplingen >>> felsök kopplingen om inte ingående axel stannar som den skall.
#859269
*pettson* skrev:Det kanske skiljer på olika bilar. Men volvo har i alla fall synkad back. Problemet består i att lådan inte slutar driva när du frikopplar. En synkring klarar att bromsa en låda till att stanna om den inte fortfarande driver. Men inte annars.
ok jag fattar vad du menar men tycker det är konstigt att lådan inte verkar driva med då jag trampar ur före jag startar motorn kall
när den verkar göra det om jag startar på friläge o sen trycker ner o ska lägga i backen.
det jag fiskar efter är om det är nått med lådan.
tack för svaren.
#859296
Men det är ju för att axeln börjar snurra när du startar motorn om du inte har kopplingen nedtryckt. Som sagt klarar synkringarna att stanna lådan så länge det inte finns någon drivning på axeln, men dom orkar inte stanna lådan om axeln redan snurrar.
Att hålla lådan stilla kräver mindre kraft än att stanna en snurrande låda, så därför fungerar det att frikoppla innan man startar motorn, men inte efter.
#859303
Lucif3r skrev:Men det är ju för att axeln börjar snurra när du startar motorn om du inte har kopplingen nedtryckt. Som sagt klarar synkringarna att stanna lådan så länge det inte finns någon drivning på axeln, men dom orkar inte stanna lådan om axeln redan snurrar.
Att hålla lådan stilla kräver mindre kraft än att stanna en snurrande låda, så därför fungerar det att frikoppla innan man startar motorn, men inte efter.
bra svar det satt som en käftsmäll
jag är gammal å trög. nu ska jag höra runt lite om nån kan fixa detta för anständiga slantar
då det stör mig som fanken har inte råd just nu men det går fint att köra
än om jag anpassar mig efter problemet.


det lär nog bli fler frågor från en trög gubbstrutt framöver så ni kan inte andas ut än.
tack och bock till alla som orkat svara :D
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]