Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#857890
tjena har en s70 GLT 1999 28k mil samma maskin som i s80 säger de som vet.
bekymmer nr 1 är att det är lögn i f.. och få i backen eller 1an vid kall motor
får lägga i backen/1an före jag startar motorn när allt sen är varmt
funkar det väldigt bra. felet dök upp ganska plötsligt.
har läst lite gamla trådar om att ta ner lådan rengöra vxllåds axeln
och fetta in den ny koppling osv.
kan det vara lådan som är dålig eller brukar det vara ovanstående?.
har jag ett sk dubbel masse svänghjul i denna kärra?.
har bara skruvat en del 240 75-82 amazon o 140 så detta är nytt för mig.

tackar och bockar för hjälp.
#858417
Låter ju som axeln behöver lite smörj.... vet du om oljan i lådan är bytt någon gång?
Samma motor som s80 vet jag inte då just 99 hade lite hopkok av gamla och "nya" motorn. Ända årsmodellen som hade 165 hk på glt:n
#858426
ja oljan i lådan är bytt för ca 1.5 år sedan till det märke volvo rekomendera vad det var minns jag ej.
det enda ja vet om motorn det är att det är 170 hk varianten den har en spole på varje stift
men det är ointressant för en gubbstrutt som mig kör ju aldrig över 70 ändå :) .

tack för svaret.
ös gärna in fler åsikter
av rid54
#858476
Kan ju vara att kopplingen inte riktigt frikopplar pga nåt med hydrauliken. Blir det skillnad om du "pumpar" med kopplingspedalen innan du försöker lägga i växel? Kan ju vara nån tätning i huvud- eller slavcylinder som är "halvbra" (stelare när den är kall).
#858486
joo kopplingen frikopplar verkar det som men vad vet jag är ingen expert på sånt här modärnt den drar inget framåt iaf.
har av en ren slump märkt att trampar jag ur vid kall
motor o startar så går backen i bra (hittills) men släpper
jag upp på tom gång eft jag lagt i friläge
då vill det inte funka när jag sen ska ha i backen/1an.
nej det blir ingen skillnad om jag pumpar.

gubbstrutt.
av *pettson*
#858643
Det finns två sätt att se det här på.
Det ena är att ha öppen fråga och hoppas någon har en enkel billig lösning som hittills är okänd.
Den andra är att lösa problemet på det enda sättet som hittills är känt av volvo med flera.

Låda ned för rengöring och service av vitala delar och sen är det valfritt om man vill ha en snustorr rostfärgad sliten koppling kvar eller om man vill byta den.
Packbox byts ALLTID om man inte gillar att plocka ned lådan igen, för det är lösningen när den läcker. Inte OM den läcker utan NÄR den läcker.
#858653
tackar och bugar för svar. jag tillhör ju dem som vill ha saker gjorda riktigt från början så det är nog ner med lådan
osv som du säger. hur läge kan jag köra med bilen som den är har inte råd just nu och vad kan det kosta?.
detta är inget som jag har lust att att fixa själv skillnad om det skulle vart en amazon det är sånt som jag skruva i förr.

gubbstrutt
#858704
Plocka ner lådan är inget man gör för skojs skull på dessa bilar. Helt klart bland dom mest anvacerade reparationer, och dyrast...

Snittpriset för ned med lådan och kopplingsbyte brukar väl ligga på runt 6-7k, sen tillkommer det ju extra för byte av packboxen, smörjning av axeln och ev. renovering av lådan(eller byta låda i absolut värsta fall).

Men sen varierar priset rätt kraftigt beroende på vart man vänder sig, som vanligt.

Hur länge du kan köra... ptja, jag tror(obs. tror) inte det bör vara någon större fara så länge det inte låter konstigt när du växlar :roll:

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]