Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GiN
#853453
Har en 850, motor 5254S, som stannar lite då och då. Om den går på tomgång, kan den sacka av i varvet, hosta till några gånger, men komma tillbaka och gå fint igen. Ibland lägger den bara av, men startar genast vid försök. Ibland dör den, vill inte starta alls igen förrän den stått en stund. Vad göra?
av bmwslangen
#853834
Har du tur kan du läsa felkoder med en vanlig Bluetooth OBD plugg (typ ELM327) och appen Torque. Fungerar finfint på min 855 -96 som har samma motor B5254S med Motronic 4.4 styrsystemet. Annars får man ta till VOL-FCR.

Sväng inom Malmö så kan jag göra ett försök att läsa ut felkoder.

Men baserat på felsymptomen så dyker saker såsom tomgångsmotor och bränsletillförsel upp i huvudet. Glapp/knas med impulsgivaren kan ju också vara en möjlighet.
av GiN
#854900
Tack för tipsen. Att svänga förbi Malmö har sin a sidor. 1 Bilen går inte. 2 Jag bor i Kramfors.
Användarvisningsbild
av andreasw
#854925
Asch då! Det lät inge roligt. Jag hade problem med vevaxelgivaren på min 850, det gjorde att bilen inte startade. Det kanske är det som är felet, eller så är det något knas i tändsystemet. Har du kollat att alla kablar, stift, rotor och fördelarlock är bra? Har du gnista nu?
av bmwslangen
#854950
Ett litet förtydligande, när jag skrev impulsgivare så syftade jag på impuslgivaren på vevaxeln (den andra impulsgivarn med kamaxeln kallar jag helt enkelt kamaxelgivaren).

Med Motronic 4.4 (som jag utgår ifrån att trådskaparen har) så behöver styrsystemet friska signaler från båda dessa givare för att starta motorn.
Men när den väl är igång så fortsätter motorn gå även om signalen från kamaxelgivaren försvinner (dvs den används bara vid start).

Men annars är det bara att göra som man brukar göra - felsöka. Man kan göra en hel del utan att läsa ut felkoder (fast ibland kan felkoder göra det mycket snabbare att hitta orsaken). I grund och botten är en motor enkel - den vill ha luft, bränsle och gnista. Så första steget i en felsökning är helt enkelt att kolla om motorn får bränsle och gnista och därifrån arbeta sig närmare problemet.
av DKW
#855230
Hade samma problem med min 855:a, gnistan var boven i mitt fall.
Lossnade tändstiften å de var halvförsvunna.
Klantskalle som jag var så missade jag bytet med en massa mil!!!
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]