Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#853276
Jag har märkt att motorn/avgassystemet vill bluddra något vid främst gasuppsläpp och ännu tydligare vid motorbromsning i låga hastighet. Felet har säkerligen funnits hela tiden jag ägt bilen (sen Dec 2013) men egentligen inte först förräns nu jag lagt någon notis till det (torrvarvning vid den lokala korvmojjen är inte min grej).

Nu har det gjorts en hel del felsökning redan i samband med ett annat (kanske relaterat?) problem nämligen att styrsystemet till och från rapporterar misständning på cylinder #5. Allt finns avhandlat i denna tråden - där finns beskrivet all diagnos som gjorts hitintills (samt delar som bytts).
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=103116

Finns inget som säger att bluddrandet och felkoden hör ihop, men finns heller ingenting som säger att de inte hör ihop. Så i nuläget så håller jag alla dörrar öppna och drar inga slutsatser eller beslut baserat på om de hör ihop eller inte.

Jag har inte speciellt många uppslag kvar att följa upp på vad som kan orsaka detta. Har svårt att tro att eftermarknads/sportavgassystem skulle kunna orsaka något sådant - så det utesluter jag.

Det jag brukar förknippa med bluddrande är backad tändning, felaktig timing eller fel bränsleblandning (för fet) - är det någon mer som har några uppslag på vad man ska fokusera på eller utföra för tester? Jag hittar inga uppenbara fel på något av systemen så är lite fundersam på hur man kan gå vidare.




Om jag hinner imorgon tänkte jag prova att byta styrbox (när jag ändåså har en liggandes här) samt göra en sanity-check att det kommer tillräckligt kraftig gnista från alla tändkablar.

För skojs skull loggade jag fem stycken "mjuka" torrvarvningar, dvs jag smyger på gasen och sakta höjer varvtalet till 2500 rpm och sedan släpper gasen (hela momentet varar i ungefär 10 sekunder). Sedan låter jag den stå på tomgång ett par sekunder och sedan smyger jag på gasen igen.
I andra delen av loggen så smyger jag väldigt lätt på gasen, öppnar spjället endast så mycket så att varvtalet höjs med några hundra rpm.

Här är loggdatan från ovanstående test.
Blå kurva = RPM (högra y-axeln)
Lila kurva = Throttle position (mig veterligen ett beräknat värde baserat på spänningen från spjällägesivaren - är normalt att den inte har fullt sving utan den har mätområde på 11-80% vilket är helt normalt)
Grön kurva ) = Mass air flow (mig veterligen ett beräknat värde baserat på spänningen från luftmassmätaren och kanske någon annan givare också)
Röd kurva = Timing advance

Var väl timing advance jag var mest intresserad av att se i detta test.
När jag kollar i Volvo's servicehandbok för bränsle/tändsystem Motronic 4.4 så anger de att tändvinkeln ligger normalt sett mellan -3 och -6 grader på tomgång - vilket jag tolkar som att den tänder 3 till 6 grader efter TDC. Dvs negativa värden är efter TDC och positiva värden är före TDC.
Parametern jag loggar heter ju timing advance, det tolkar jag att negativa värden är efter TDC och positiva värden är före TDC - dvs samma tolkning som tändvinkel.
Men på tomgång så ligger "timing advance" på mellan 3 och 6 grader, fast det borde varit mellan -3 och -6 grader.
Eller är jag för trött nu och gjort en tankevurpa?

Bild
av bmwslangen
#853962
Kort uppdatering på det utlovade testen.
Gnista
Ut från samtliga fem tändhattar fick jag en 2.5 cm lång gnista - vilket jag anser vara fullt acceptabelt.
Styrdator
Pågår just nu, kommer att köra med den under morgondagen.


Är det någon som har några som helst uppslag över vilket/vilka områden man skulle tänkas felsöka mer inom eller andra tester att utföra (som inte gjorts ännu) så uppskattas det mycket!
av bmwslangen
#855946
Ännu en uppdatering på de utlovade testen.

Styrdator
Har nu kört en vecka med ny styrdator, men märker ingen skillnad - vilket jag egentligen inte heller hade förväntat mig. Bytte mest för att jag hade en liggandes, hade inga direkta anledningar eller misstankar på varför styrdatorn skulle bytas.


Är det någon som har några som helst uppslag över vilket/vilka områden man skulle tänkas felsöka mer inom eller andra tester att utföra (som inte gjorts ännu) så uppskattas det mycket!
#856630
Kort uppdatering : Samm felkoder dyker upp med den nya styrdatorn - vilket var väntad.


Är det någon som har några som helst uppslag över vilket/vilka områden man skulle tänkas felsöka mer inom eller andra tester att utföra (som inte gjorts ännu) så uppskattas det mycket!
Användarvisningsbild
av taxi
#856667
Hej, jag har som vanligt inte så mycket att komma med, förutom en iakttagelse: när batteriet varit bortkopplat på min bil (glt motronic 4.4) så hade den lite sånt här för sig innan adapteringen kommit igång.
Jag minns att jag reagerade på både avgasknallar (enstaka milda sådana) och bluddrande (ganska rejält) vid gassläpp.
Eftersom det slutade efter en tids körning så fick jag aldrig någon anledning att kolla upp detta.

Lycka till, med dina kunskaper borde du hitta felet!
Användarvisningsbild
av andreasw
#856762
Styrs inte tändningen av knacksensorer? Jag tycktes läsa någonstans att främre knackgivaren skulle monteras kl 3, och den bakre kl 5. Men på min 850 så var främre kl 4. Vet inte om det har någon som helst betydelse för hur de fungerar eller om det bara är för kabeldragningen. Du hade inga felkoder va?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#856773
Det taxi beskriver är normalt.
Tändningen 'styrs' inte av knacksensorerna så till vida, därimot ändrar styrboxen tändningen om knacksensorerna rapporterar knack. Tror boxen backar tändningen(till en viss gräns) tills dess att motorn slutar knacka.


Det kan inte vara så att din motor helt enkelt är lite sliten, och detta "bludder" är motorns personlighet? :)
#856781
Uppskattar all feedback! För jag har verkligen slut på ideér själv...


@taxi : Intressant fenomen! Jag tyckte faktiskt jag upplevde det omvända, dvs bättre med den nya nollställda styrboxen och blev sedan sämre. Mer logiskt om det vore tvärtom, precis som du upplevde.

Kanske något att prova lite med, om det verkligen är en skillnad mellan en nollad styrdator och en adapterad (inte för att det löser problemet men ger kanske någon ytterliggare ledtråd att gå på).

Hade dock mer än gärna velat se en liknande graf som i mitt första inlägg från någon med samma motor och styrsystem, lite nyfiken på om timing advance är vettigt eller inte.




@andreasw : De styr inte direkt, men de har möjlighet att påverka tändningen. Om knack detekteras så sänks tändningen i första hand och bränslemixen fetas upp i andra hand.

Jodå, samma felkod kommer med jämna intervall lika säkert som Old Faithful. Se länk i början av mitt första inlägg, den går till en annan tråd där alla detaljer kring problemet avhandlas. Förstår att man kanske inte är sugen att traggla igenom hela den så för att göra det kort så får jag med jämna mellanrum felkoden om misständning på cylinder #5.

Notera att motorstyrsystemets misständningsdiagnos (den som kommer fram till att en felkod om misständning skall sättas) inte använder sig av knacksensorerna överhuvudtaget.
Den använder endast impulsgivaren (den från vevaxeln), kamaxelgivaren samt accelerometern för att avgöra om en misständning skett eller inte. Den gör detta genom att kontinuerligt mäta tiden mellan olika segment på svänghjulet (två vevaxelvarv delas in i fem intervall).
Främre knacksensor känner ju av cylinder 1,2,3 medans bakre knackgivare känner av cylinder 4,5. Om det är något fel på någon knackgivare (och om de användes för misständningsdiagnos - vilket de inte gör) så borde felkoden vara jämnt fördelat på cylinder 4 och 5 (eller 1, 2 och 3 om det var den andra knacksensorn som var knasig).
Men du har nästan helt rätt angående monteringen av knackgivarna, den främre ska dras fast i läge klockan tre och den bakre i läge klockan halv sex - båda med 20 Nm.
Nu har jag gjort en visuell inspektion av dessa, men dubbelkollade aldrig dessa position. Ska nog ta mig en närmare titt på dessa ändåså, ska även fundera på om det finns något roligt test att göra också.
av bmwslangen
#865244
Lucif3r skrev: Det kan inte vara så att din motor helt enkelt är lite sliten, och detta "bludder" är motorns personlighet? :)
Jag har inget direkt mot lite bluddrande - tvärtom :-)

Fast motorn går ju faktiskt riktigt bra, allt ifrån stabil tomgång till full last, alla mätningar tyder på att motorn inte alls är sliten och så vidare. Men likväl tycker styrsystemet att något är fel. Eller man kanske ska tolka den där "miljölampan" på lite annorlunda sätt - när den tänds så har motorn gått in i race-mode och är inte alls miljövänlig längre och har massa med extra trimhästar :-)

Fast framtida köpare kanske inte har samma uppfattning, bluddrande motor och miljölampa som tänds stup i kvarten - skulle också blivit lite tveksam. Samtidigt påhejad av säljaren som lovordar motorn och säger att det där är inget att bry sig om - klart man blir misstänksam. Jisses, vad mycket skit och bananer man fått höra från säljare/försäljare som döljer / slätar över problem, kompispriser och allmänt pladder. Allt som en säljare säger som inte kan backas upp av hard facts är totalt värdelös info med NIL värde och man ska utgå ifrån att säljaren ljuger - så därför utgår jag ifrån att ingen tar min beskrivning på allvar heller om jag skulle behöva sälja bilen i framtiden.

Iallafall har felsökningen lagts i malpåse just nu, bilen är avställd då jag plockat ut gocarten (BMW 1-Serie med M-sport paket) :-)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]