- sön 06 apr 2014, 02:15
#853276
Jag har märkt att motorn/avgassystemet vill bluddra något vid främst gasuppsläpp och ännu tydligare vid motorbromsning i låga hastighet. Felet har säkerligen funnits hela tiden jag ägt bilen (sen Dec 2013) men egentligen inte först förräns nu jag lagt någon notis till det (torrvarvning vid den lokala korvmojjen är inte min grej).
Nu har det gjorts en hel del felsökning redan i samband med ett annat (kanske relaterat?) problem nämligen att styrsystemet till och från rapporterar misständning på cylinder #5. Allt finns avhandlat i denna tråden - där finns beskrivet all diagnos som gjorts hitintills (samt delar som bytts).
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=103116
Finns inget som säger att bluddrandet och felkoden hör ihop, men finns heller ingenting som säger att de inte hör ihop. Så i nuläget så håller jag alla dörrar öppna och drar inga slutsatser eller beslut baserat på om de hör ihop eller inte.
Jag har inte speciellt många uppslag kvar att följa upp på vad som kan orsaka detta. Har svårt att tro att eftermarknads/sportavgassystem skulle kunna orsaka något sådant - så det utesluter jag.
Det jag brukar förknippa med bluddrande är backad tändning, felaktig timing eller fel bränsleblandning (för fet) - är det någon mer som har några uppslag på vad man ska fokusera på eller utföra för tester? Jag hittar inga uppenbara fel på något av systemen så är lite fundersam på hur man kan gå vidare.
Om jag hinner imorgon tänkte jag prova att byta styrbox (när jag ändåså har en liggandes här) samt göra en sanity-check att det kommer tillräckligt kraftig gnista från alla tändkablar.
För skojs skull loggade jag fem stycken "mjuka" torrvarvningar, dvs jag smyger på gasen och sakta höjer varvtalet till 2500 rpm och sedan släpper gasen (hela momentet varar i ungefär 10 sekunder). Sedan låter jag den stå på tomgång ett par sekunder och sedan smyger jag på gasen igen.
I andra delen av loggen så smyger jag väldigt lätt på gasen, öppnar spjället endast så mycket så att varvtalet höjs med några hundra rpm.
Här är loggdatan från ovanstående test.
Blå kurva = RPM (högra y-axeln)
Lila kurva = Throttle position (mig veterligen ett beräknat värde baserat på spänningen från spjällägesivaren - är normalt att den inte har fullt sving utan den har mätområde på 11-80% vilket är helt normalt)
Grön kurva ) = Mass air flow (mig veterligen ett beräknat värde baserat på spänningen från luftmassmätaren och kanske någon annan givare också)
Röd kurva = Timing advance
Var väl timing advance jag var mest intresserad av att se i detta test.
När jag kollar i Volvo's servicehandbok för bränsle/tändsystem Motronic 4.4 så anger de att tändvinkeln ligger normalt sett mellan -3 och -6 grader på tomgång - vilket jag tolkar som att den tänder 3 till 6 grader efter TDC. Dvs negativa värden är efter TDC och positiva värden är före TDC.
Parametern jag loggar heter ju timing advance, det tolkar jag att negativa värden är efter TDC och positiva värden är före TDC - dvs samma tolkning som tändvinkel.
Men på tomgång så ligger "timing advance" på mellan 3 och 6 grader, fast det borde varit mellan -3 och -6 grader.
Eller är jag för trött nu och gjort en tankevurpa?
Nu har det gjorts en hel del felsökning redan i samband med ett annat (kanske relaterat?) problem nämligen att styrsystemet till och från rapporterar misständning på cylinder #5. Allt finns avhandlat i denna tråden - där finns beskrivet all diagnos som gjorts hitintills (samt delar som bytts).
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=103116
Finns inget som säger att bluddrandet och felkoden hör ihop, men finns heller ingenting som säger att de inte hör ihop. Så i nuläget så håller jag alla dörrar öppna och drar inga slutsatser eller beslut baserat på om de hör ihop eller inte.
Jag har inte speciellt många uppslag kvar att följa upp på vad som kan orsaka detta. Har svårt att tro att eftermarknads/sportavgassystem skulle kunna orsaka något sådant - så det utesluter jag.
Det jag brukar förknippa med bluddrande är backad tändning, felaktig timing eller fel bränsleblandning (för fet) - är det någon mer som har några uppslag på vad man ska fokusera på eller utföra för tester? Jag hittar inga uppenbara fel på något av systemen så är lite fundersam på hur man kan gå vidare.
Om jag hinner imorgon tänkte jag prova att byta styrbox (när jag ändåså har en liggandes här) samt göra en sanity-check att det kommer tillräckligt kraftig gnista från alla tändkablar.
För skojs skull loggade jag fem stycken "mjuka" torrvarvningar, dvs jag smyger på gasen och sakta höjer varvtalet till 2500 rpm och sedan släpper gasen (hela momentet varar i ungefär 10 sekunder). Sedan låter jag den stå på tomgång ett par sekunder och sedan smyger jag på gasen igen.
I andra delen av loggen så smyger jag väldigt lätt på gasen, öppnar spjället endast så mycket så att varvtalet höjs med några hundra rpm.
Här är loggdatan från ovanstående test.
Blå kurva = RPM (högra y-axeln)
Lila kurva = Throttle position (mig veterligen ett beräknat värde baserat på spänningen från spjällägesivaren - är normalt att den inte har fullt sving utan den har mätområde på 11-80% vilket är helt normalt)
Grön kurva ) = Mass air flow (mig veterligen ett beräknat värde baserat på spänningen från luftmassmätaren och kanske någon annan givare också)
Röd kurva = Timing advance
Var väl timing advance jag var mest intresserad av att se i detta test.
När jag kollar i Volvo's servicehandbok för bränsle/tändsystem Motronic 4.4 så anger de att tändvinkeln ligger normalt sett mellan -3 och -6 grader på tomgång - vilket jag tolkar som att den tänder 3 till 6 grader efter TDC. Dvs negativa värden är efter TDC och positiva värden är före TDC.
Parametern jag loggar heter ju timing advance, det tolkar jag att negativa värden är efter TDC och positiva värden är före TDC - dvs samma tolkning som tändvinkel.
Men på tomgång så ligger "timing advance" på mellan 3 och 6 grader, fast det borde varit mellan -3 och -6 grader.
Eller är jag för trött nu och gjort en tankevurpa?