Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreasbromsen
#852714
Tjenare första tråden här och alldeles ny på forumet :)

Det är så att jag har en 855 tdi -96 tyskimport och den vägrar att starta.
Det började i höstas när bilen började gå dåligt och till slut dog han, orkade inte fundera mer på det då utan ställde in han över vintern och ska nu ha igång bilen. Felet till att bilen dog var pumpremmen så den är bytt men bilen är stendöd, den hostar inte ens till gör inte ens en antydan till att starta ändå kommer det diesel fram till spridarna och glödningen fungerar som det ska.
Är det bara så känsligt med pumpinställning på dessa bilar eller är det nåt annat? jag tycker ju att även om pumpen står fel borde det ju vara nåt liv i motorn den borde ju tända till ibland eller har jag fel?

Tacksam för all hjälp och råd jag jag kan få!
av 855 T5 -94
#852741
Klart att pumpinställnigen är känslig. Om inte motor och pump är nollade mot varandra så stämmer ju inte insprutningen, då ger den diesel fel tid och fel cylinder. Drevet på pumpen går nog att lossa för att få den riktigt i läge noll. Säkert nån annan som kan bättre.
av Andreasbromsen
#852758
Ja känsligt är det allt jag har allt försökt nollat genom de markeringar som finns men det är ingen skillnad oavsett om man kör på starten eller försöker bogsera igång bilen, den tänder inte ens till även om man kör med lite startgas, d24 är jag bättre på och där spelade det ingen roll hur pumpen stod körde man med startgas startade den upp och gick i ett par sekunder ändå men 850in är stendö :/ funderar på hur det är med startspärr och styrenheten till pumpen.. :)
av Agneo
#852898
Kan du beskriva hur du nollade den, vilka markeringar du gick på?
Att ställa den rätt utan indikator klocka är inte helt lätt!
Du måste vrida upp den lite mot nästa nock på pumpen innan du låser den för att få den att starta!
av Andreasbromsen
#852992
Jag gjorde så att först kollade jag så att vev och kam var synkade så att inte kilen till vevaxel drevet vid kamremmen gett upp, efter det låste jag motorn i noll-läge och pumpen nollade jag genom det båda "fyrkantiga" markeringarna som fanns på pumpdrevet och pumpkonsolen, har för mig att det skulle vara så eller finns det nåt annat sätt? tänkte ställa in den med indikatorklocka så fort jag fått nåt liv i den :)
av Andreasbromsen
#853424
Bilen står i en lokal/garage strax utanför Brålanda, jag har beställt en styrenhet till pumpen så ska kolla om det är den som krånglar i veckan,
Det är ju en diesel och det kommer fram diesel till spridarna glödningen funkar, så han borde hosta till jag har börjat funderat lite över kompressionen men vore konstigt om den var kass på alla 5 cylindrar. :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]