Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#892429
Hur lyfter man med garagedomkraft, om man vill lyfta båda framhjulen eller båda bakhjulen?

Framhjulen - läste någonstans att man kan lyfta i balken som går tvärs över
Men vilken av balkarna?
Är det den som ligger nära fronten eller är det u-balken som ligger efter motorn (sett från fronten)
Eller går det med båda balkarna?

Hur lyfter man bak? ( i instruktionsboken står det att lyft på den förstärkta delen på resevhjulsbaljan, men där syns ingen förstärkning
#896689
Köpte Haynes för ett tag sedan och enligt Haynes är det

- Fram -- från fronten sett, domkraften rullas förbi motor/växellåda, sedan kommer en U-balken
- Bak -- förstärkta delen på resevhjulsbaljan, där vid bogseröglan - finns en förstärkningsplåt. Har provat och det fungerar, men det känns lite osäkert, precis som den vill glida av (men det gör den inte)
#1090823
Hejsan

Gör en halvgalen bump på tråden med en ny fråga. Kan vara klokt att samla infon eftersom det gäller en identisk bil :)

Om man ska byta olja så vill man ju helst lyfta hela framdelen på bilen på en gång. Garaget jag har är trångt, så jag vill lyfta framifrån. Som jag förstått från andra trådar/här så kan man lyfta i motorns subframe, både fram- och bakkant. Men vart tusan ställer man pallbockarna då? Går det ställa dom under bultarna som fäster subframe i framkant? Domkraften lyfter inte högt nog för att få in dom i subframens bakkant vid de trekantiga plattorna.
#1090833
Du lyfter med domkraften i mitten av bärramens främre balk, sen ställer du pallbockarna mot ramen på var sin sida om domkraften.
#1090843
Tack för svaret. Absolut går det ställa pallbockarna där, men då hamnar de ju rätt mycket i vägen. Är det helt förkastligt att ställa dom i bärramens fästpunkter i framkant? Det borde rimligtvis vara stabilt nog även där? Då få man ju lite mer spelrum.
#1090930
Om du kan tänka dig att jobba ute, så är ju sådana här ett alternativ: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023040/
Då riskerar du inte att lyfta upp motorhuven i garagetaket men du få jobba liggande på marken. Men det går säkert också bra.
Länken är bara ett bildexempel. Det finns säkert många andra försäljningsställen att välja på.
#1090941
Lajning skrev:Absolut, pallbockar på vid trekantplattan eller ramper är givna alternativ. Men utifrån frågan: Kan man ställa pallbockarna i FRAMkant vid infästningen av bärramen?
Svaret är ja!
Jag gör så varje gång jag ska byta olja (vilket är runt 3gr/år) eller av annan anledning behöver komma in under bilen framifrån, lyfter i främre delen av subframen och sedan ställer jag pallbockarna under de främre bultarna.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]