Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#852359
Har någon lust att förklara för en snubbe med tummen mitt i handen placering av domkraft och pallbock vid hjulbyte på en Volvo S70 från -98?

Har tidigare fått hjälp här på sidan var man kan sätta pallbockar på S70/V70 och det var de stora bultarna framför bakhjulen och bakom framhjulen som fäster något, ja vad det nu är, något viktigt i karossen. :-)

Vanligtvis när jag tidigare bytt från vinterdäck till sommardäck (och vice versa) har jag använt mig av den tillhörande nöddomkraften i dess utsedda fäste och sedan satt pallbockar på bultarna.

I år hade jag istället tänkt att använda en riktig hydralisk domkraft istället som jag fått låna av en kompis.
Men ska jag bara sätta den direkt på det vanliga domkraftsfästet? Ska det vara någonting emellan typ en "jack pad"? Eller kan jag hissa upp hjul för hjul med domkraften på bultarna, men isåfall var sätter jag pallbocken/-arna?

Jag krånglar förmodligen till det här mer än jag bör...

Tack för er hjälp!
#852381
Jag tycker också det är lite "läskigt" att hissa upp dessa bilar, då det inte finns några tydliga balkar eller liknande att hissa i som på äldre bilar...

Jag vet inte om jag gör på rätt sätt, men jag hissar iaf i infästningarna till subframen och bakaxeln, och lyfter hjul för hjul(min domkraft orkar inte mer än så :) )
Min domkraft är så pass liten att jag kan klämma in en pallbock brevid den också i samma veva. Annars hissar jag upp den i framänden och sätter pallbockarna där, om jag behöver upp med båda framhjulen.

Men som sagt vet jag inte om jag gör på helt rätt sätt, men det känns säkert och inget har gått sönder på 2 år så.. Jag kör nog på så som jag gör :)
#852403
Om det är en garagedomkraft du ska använda är det bara att lyfta på domkraftfästet under bakkant på framdörrarna. Det finns 2 fästen där och vanligtvis brukar hela sidan lyftas oavsett vilket man väljer. En jackpad kan vara bra då man inte skadar rostskyddet på lyftpunkten. Jag har använt den lyftpunkten på mina bilar sedan 99 och det har fungerat bra. vill du säkra med en pallbock lyft på det främre fästet och sätt pallbocken på det bakre. Jag personligen tycker det är onödigt med pallbockar om jag bara ska byta däck men det är såklart ingen nackdel att vara på den säkra sidan.
/John
#852651
Tänkte uppdatera och svara hur det gick med däckbytet idag, samt tacka för svaren!

Jag hissade med domkraft bilen på de bultar som jag tror Lucif3r beskriver. Jag struntade i att använda pallbock. Ville bara bli klar med bytet. :-)
Om jag hade fått för mig att använda pallbockar hade jag gjort som ni andra säger och hissat på vanliga domkraftsfästet och sedan satt pallbockar på bultarna istället. Hade dock ingen jackpad eller liknande gummiskydd och kände mig lite osäker på att sätta domkraften rakt på fästet så därför blev det som det blev idag.

Funderar dock till en annan gång om man skulle ta och tillverka en liten adapter som passar i domkraftsfästet på bilen och fördelar vikten perfekt på skålen på domkraften? Kan det funka tro?

Passar på och nämna att jag har bara ett domkraftsfäste på vardera sida av bilen och inte två per sida som JohnB nämner. Kanske annorlunda på olika S70?
#852655
Jag kan ha blandat ihop antalet fästen för originaldomkraften. S60, S80 samt V70N har 2 på varje sida men jag minns faktiskt inte hur många jag hade på min V70 -99 så det kan mycket väl vara så att det bara är en på S70/V70. Bra att det gick bra med bytet hursom :) .

/John
#870099
Så står det i min instruktionsbok (S70, årsmodell 2000) (dock ingenting i hemskt dåliga Heines!):
Om du lyfter bilen med en verkstadslyft skall de främre och bakre lyftarmarna sättas under lyftpunkterna på bottensvällaren.
Lyftpunkterna är markerade med pilar på sidan av bottensvällaren.
Domkraftsarmarna skall placeras på den förstärkta plåtytan innanför och mittför pilarna och inte mot bottensvällarens pilar. Se bild.

Vilken rappakalja! Kinesiska? Vad i he...e är bottensvällaren? Bilden säger ingenting.
Ja hittade pilarna (ganska svaga, men går att hitta om man vet var skall man leta, bilden hjälper dock för det.
Men var någonstans är dessa förstärkta punkter? Hittar ingenting, vet inte om man menar golvbotten (är det bottensvällaren?)
Eller yttre delen av balken där pilarna finns? Eller, eller, eller?

Rovad
#870359
Mellan dörrarna på långsidan finns en liten fågelpinne som du kan hissa bilen med veven som finns vid reservhjulet. Tyckte det blev lite ostadigt då man hissar båda hjulen samtidigt, finns då en liten pil-markering på balken under bakdörren där man kan sätta ett garagedomkraft som extra stöd. Står också i boken att man kan hissa upp båda framhjulen i motorfästena fram, har dock inte testat det.
Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]