Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
#851040
Min abslampa började lysa efter att jag lossat batteriet för att komma åt å byta lampor. Verkstaden får inte kontakt med styrenheten. Den lyser inte varje gång utan ibland och vissa gånger lyser den hela turen å ibland slocknar den efter ett par minuter å ibland beter den sig normalt. Jag skulle besiktiga bilen och påväg dit funkade abs-lampan som den skulle å även när bilen kördes in i besiktningshallen. När han körde ut den för att göra bromsprov så börja den lysa så ja fick återbesiktning på den. Kan man lämna in styrboxen till någon som lagar den eller gäller det att hitta nån begagnad ifrån en likadan bil? Räcker det då att det är en 850 ifrån 96 lr måste den ha samma motor och vara en kombi som jag har för att det ska passa? Jag hR en 855 96:a. Ingen här som har en sådan liggandes? Mvh Mattson
av Mattson
#851063
Eftersom killen ja känner på verkstaden inte får någon kontakt längre med styrboxen när han pluggar in datorn. Förut fick han felkod på höger givare bak och den är bytt och sen funkade de tills jag kopplade ur batteriet
Användarvisningsbild
av taxi
#851067
Det enda du behöver hålla koll på är med/utan TRACS, så du kan ta från en V70 -98 om du vill. -96 till -98 850 och S/V70 har samma box, och det är tydliga siffror på den för jämförelse.
av Mattson
#851076
Hur kan man helt säkert veta att styrboxen är sönder? Är den endast för abs lr gör den nått mer? Går det att köra om den är urkopplad?går det några sladdar som har med styrboxen att göra inärheten av framlamporna som jag kan kommit åt när jag bytte framlamporna eller va det för att jag bröt strömmen som abs lampan började lysa? Är det svårt att ta loss styrboxen för att jämföra siffror med en annan Styrbox? Lägg gärna upp en bild på hur man gör
Användarvisningsbild
av taxi
#851081
Googla eller sök här, allt du vill veta finns redan.
Men för att svara nånting: du kan köra utan, men då utan ABS, hastighetsmätare, kanske sämre tomgång och utan eventuell TRACS.
En gång är ingen gång.. Så tänkte jag när jag provade.
av pelle1963
#851164
Mattson skrev:Min abslampa började lysa efter att jag lossat batteriet för att komma åt å byta lampor. Verkstaden får inte kontakt med styrenheten. Den lyser inte varje gång utan ibland och vissa gånger lyser den hela turen å ibland slocknar den efter ett par minuter å ibland beter den sig normalt. Jag skulle besiktiga bilen och påväg dit funkade abs-lampan som den skulle å även när bilen kördes in i besiktningshallen. När han körde ut den för att göra bromsprov så börja den lysa så ja fick återbesiktning på den. Kan man lämna in styrboxen till någon som lagar den eller gäller det att hitta nån begagnad ifrån en likadan bil? Räcker det då att det är en 850 ifrån 96 lr måste den ha samma motor och vara en kombi som jag har för att det ska passa? Jag hR en 855 96:a. Ingen här som har en sådan liggandes? Mvh Mattson
Jag läste på alla forum jag kom över när ABS/TRACKS-lampan började lysa på min S70 -97. Någonstans 80-90% av fallen är det styrboxen som gett upp eftersom man vid tillverkning sparat på det viktigaste - lödtenn och komponentkvalitet. Felkoderna pekar oftast på de bakre ABS-givarna, men ibland även de främre. Det lönar sig att felkolla de givare som fått felkod för att utesluta dessa. Det finns bra guider för sånt på detta forum, så tröska dig igenom om du vill vara helt 100.

Köp helst ingen box på skroten eftersom detta är ett generalfel på boxarna. Köper du en lagad box är det bättre, om vederbörande inte är en tafflig optimist som klarar av allt utan rätt kunskaper. Många firmor lagar boxar och det brukar ligga på ca 1 500 kr för jobbet. Då får du 1 års garanti på reparationen. Jag lämnade bort min box och fick den lagad. När jag skruvat på ABS-boxen igen och passerade 40 km/h på mätaren så släcktes ABS/TRACKS och de har inte lyst under färd sen dess. Hoppas min info har varit till någon nytta... :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#851167
Problemet är att dom använder blyfritt tenn.
När kretskortet expanderar/krymper ihop(av värme/kyla) igen påfrestas lödningarna rejält, och med tiden så spricker det blyfria tennet. Blyhaltigt tenn är mer flexibelt och klarar sådana här påfrestningar betydligt bättre.

En liknelse kan göras mot PS3's YLOD, som beror på exakt samma sak - spruckna lödpunkter.

Så till dom som funderar på att löda om sina boxar - använd blyhaltigt tenn, annars kommer problemet tillbaka förr eller senare.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]