Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Camilla79
#848534
Hej:)
Jag behöver lite hjälp med min nyköpta Volvo 855 97:a
Enligt besikningen så är ABS indikeringenur funktion.
Den lampan lyser inte när du drar på nyckeln.
Förra ägaren hade lämnat in bilen på felkodsökning och fått felkod 313 hjulsensor VB och kretsfel.
Var ska jag börja tycker ni?
Mvh Camilla
Användarvisningsbild
av Hilmer
#848539
Låter som om lampan är demonterad, så denna bör ju ersättas med en ny till att börja med.
Sen måste man läsa ur alla felkoderna, hur man gör detta finns det en hel del information om på forumet om man söker. Även guider kring hur man bygger egna "läsare" eller program för att läsa av via datorn.
Sen när man har felkoderna på "print" så börjar själva felsökningen, i detta fallet skulle man t ex kunna börja med att mäta upp givaren.
Användarvisningsbild
av taxi
#848656
Egen blinkläsare fungerar tyvärr inte på ABS, det krävs dyrare saker.
Men läs lite abs-trådar här så får du säkert lite kött på benen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#848659
taxi skrev:Egen blinkläsare fungerar tyvärr inte på ABS, det krävs dyrare saker.
Men läs lite abs-trådar här så får du säkert lite kött på benen.
Ja det krävs ett interface till OBDII och Vol-FCR till datorn, även detta finns bra beskrivet i flera trådar som jag nämnde tidigare.
av BjarneJ
#848827
Kolla att det inte bara är säkringen som har gått. När jag i sin tid köpte min bil var säkringen bortplockat för ABS lampan inte skulle lysa. Sen fick jag byta ABS-styrboxen (och säkringen) för att få det att fungera igen. Styrboxen går i de flesta fallen att löda om så det är inte nödvändigt att i första hand springa ut och köpa en ny.
För att komma åt att mäta kretserna måste du ta ta isär lite grann. Detta är inget märkvärdigt utan du tar loss bottenplattan i bagageutrymmet och tar bort denna. Sen sitter det en lucka (6st 6 mm. mutter)som du tar loss. Det sitter framför denna lucka ett plasthölje (sitter med två plastclips) och i detta plasthölje sitter kontakterna till resp. givare bak. Börja leta här. Egentligen lutar jag mest åt det kan vara lödningarna i din styrbox som behövar lödas om.
Enklast - och mera precist - lokaliseras felet med en felkodläsare. Kolla om det inte finns någon i din närhet med Vida eller Vol-Fcr.

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]