Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
#848303
Hej!

Jag köpte en bil som har problem med topplocket. Det är ingen komp och jag är rätt säker att det är topplockspackningen då den beter sig så.
Men jag fick med ett topplock som var planat och renoverat. Ska jag använda det eller vad tycker ni? Jag har ingen annan information om det än att det är renoverat och planat.
av rid54
#848319
"ingen komp"... Du lär hursomhelst vara tvungen att lyfta toppen. Om den du fick med möter alla krav (alla mått) så är det ju en bra idé att använda den, om du vet att den är OK. Sen kan du kolla den gamla och sälja, kanske efter renovering.

Förvissa dig om att problemet är kopplat till toppen, innan du sätter ihop motorn.
#848348
Om du inte har någon mer info än att locket är planat så skulle iaf inte jag sätta det på min bil utan att mäta upp det ordentligt först. Det kan vara tokskevt vid kammarna, vilket det säkert är också...
Dessutom finns det ingen anledning att plana våra toppar, då dom får bågna mer än vad man får plana. Med andra ord, när toppen är så skev är det bara att skrota den.
#848417
Nu svarar jag på er båda.

Jag har en viss tro på att toppen fungerar, då den verkar ha varit använd. Renoverad har jag ingen aning om. Men det är fortfarande lim, sot, gammal packning kvar på toppen, men dock planad yta. Man kan använda skeva toppar om dem är inom toleransen. 0.50 mm på längden och 0.20 mm på bredden.

Eller så använder jag bara orginaltoppen, säljer den andra toppen inkl kamaxlar och locket på topplocket för en billig peng. Hur mycket tror ni dessa är värda?
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]