Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#847380
Hej!

Jag ska berga min V70XC och det är så själklart automat och AWD på den. Det är en sån där liten lastbil man kör upp och låter bakhjulen ligga i marken.
Jag vet inte hur lastbilen fungerar om man kan ha framhjulen i luften också.

Men visst går det att berga en volvo V70XC automatare? Eller måste man ha specialbergare som verkligen lastar upp hela bilen på ett flak?
#847383
Bärgningsbilar brukar ha små vagnar som man ställer bilhjulen som blir kvar på marken på. Att inte göra så tror jag du skall akta dig för när det är en AWD.
#847388
SvenB skrev:Bärgningsbilar brukar ha små vagnar som man ställer bilhjulen som blir kvar på marken på. Att inte göra så tror jag du skall akta dig för när det är en AWD.
Jadu. Han transporterar mycket jänkare så automatare behöver jag nog inte bry mig om.
Hur fungerar Volvo V70XC's AWD, är det konstat 4hjulsdrift eller får man själv välja när man ska lägga in den? I så fall så vore problemet löst.
#847389
Jag tror inte du kan koppla ur AWD på din bil. Men om det är en liten bärgare så har han säkert en liten vagn för dina bakhjul. Ta reda på det.
#847392
SvenB skrev:Jag tror inte du kan koppla ur AWD på din bil. Men om det är en liten bärgare så har han säkert en liten vagn för dina bakhjul. Ta reda på det.
Så V70XC har konstant fyrhjulsdrift då?
#847396
Nej, inte konstant 4 hjulsdrift. Den aktiveras vid behov. Har aldrig ägt någon, men aldrig heller hört att man lägger i AWD manuellt.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#847404
Eller är det inte så att driver hela tiden 100% på framhjulen tills det släpper och då läggs AWD:n in. Jag har ju tracs på bilen också som känner av spinn.
#847405
Enligt pedia "År 1998 lanserades V70 Cross Country, den första generationen med fyrhjulsdrift. Den bestod av en enkel viskokoppling som automatiskt kopplade in bakhjulen vid behov. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC70

Vad är då behov? Måste motorn vara igång för att viskokopplingen ska gå i?
#847407
Nej det tror jag inte. Men varför chansa? Be bärgaren att se till att även bakhjulen är fria från marken. Detta är väl inte den första AWD han bärgar.
#847411
SvenB skrev:Nej det tror jag inte. Men varför chansa? Be bärgaren att se till att även bakhjulen är fria från marken. Detta är väl inte den första AWD han bärgar.
Jag tror han inte kan bärga bilar som har konstant AWD.
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]