Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mohha
#840505
Har fått ett lite märkligt ljud när man backar, det klonkar till en gång men inte på en genast, kanske efter en meter ca. Kör man framåt så får man inte ljudet. Om man kör fram och backar några gånger så slutar ljudet också...
Bilen är en v70xc -00, någon som kan ha en tanke på vad det kan vara???
Användarvisningsbild
av Micce1980
#840635
Skulle spontant gissa på handbromsbackarna med. Hade samma symptom på en Ford för länge sedan. Det gick rätt illa efter ett tag vill jag minnas då "skrotet" slog sönder något.
av Mohha
#841254
Tagit ner och kollat handbromsbackarna men hittade inget löst eller trasigt....
Monterade och justerade in handbromsen. Provkörde och "klonket" var kvar...
Tipps och idéer är varmt välkomna.
av StefanWasa
#841262
Jag hade också ljud från bakvagnen, men det kom när jag körde framåt i lägre hastigheter. Kollade också handbromsbackarna, men allt verkade ok. Det visade sig vara monteringssatsen till handbromsbackarna som var slitet.
av andersst
#842728
Har samma klonk eller rättare sagt knäpp, kommer från framvagnen alltid då man backar iväg, hörs tydligare om man backar i uppförsbacke. Knäpper endast en gång/ riktning.
Har varit inne och kollat alla leder men inget glapp hittats.
Har läst nåt om att byta drivbult till XC version som borde ha nåt gummi som borde ta bort knäppet men vet inte om det hjälper här eller om det stämmer(?)
av Mohha
#844667
Köpte nya belägg och monteringssats för ett byte, men när jag demonterade dom gammla beläggen såg jag att bromskölden var helt slut. Ringde bilia för att beställa ett par nya men dom kunde inte få tag på nya bromssköldar till en v70xc -00 dom hade utgått!
Någon som vet om något annan kan passa eller vart man kan få tag på nya?
volvos nummer för vänster sida är: 9209894 och för höger 9209895
av Dizzad
#848620
Fick klonk efter hjullagerbyte fram.
De kommer för att splinsen inte är 100% samma storlek som axeln.
Finns rekommendationer att köra loctite på splinsen för att slippa de
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]