Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvettig
#837885
Har en 855 -95. Bilen har stått sedan i höstas och när jag idag satte i ett batteri och vred på nyckeln startade den utan problem. Bilen stod på tomgång 5-10min innan den "nöp". Efter detta går den inte att starta. Vrider man på nyckeln så går startmotorn ibland 1-2 sekunder och ibland 5-10 sekunder för att sedan "nypa". Vrider man sedan åter på nyckeln börjar den om igen med samma resultat.
Är det någon här som har en aning om vad detta beror på?
Vänligen alla skruvkunniga....hjälp! ?:-/
Användarvisningsbild
av darkien
#837919
nyper?? de där får du nog förklara lite ytterligare va du menar riktigt menar du startmotorn slog in så motorn dog utav de?? e inte riktigt me på banan hur du menar med nyper?
Användarvisningsbild
av taxi
#837952
Jag fattar det som att den går att få runt, men det går trögt? Så att startmotorn orkar precis ibland, och ibland inte?
av volvettig
#838014
Ja med nöp menar jag att bilen tvärstannade som att den nöp. Motorn går fortfarande runt och olja finns. Men när man vrider nyckeln går den runt några varv, olika många varje gång, för att sedan nypa till... verkar som det går tungt för startmotorn. Då batteriet började bli klent efter startförsök kopplade jag på kablar (från annan bil) och då slog det gnistor från startkabelns jordklämma som att det drog en jäkla massa ström...
Förslag?
av rid54
#838018
Det låter nästan som om startmotordrevet kan ha skurit. Det är lite långsökt, men kan hända om det inte dras tillbaka och ligger kvar i kuggkransen på svänghjulet. Det klarar inte att snurra med särskilt länge. Jag förutsätter att motorn har kylvätska och inte har överhettat (det kan gå fort). Om möjligt prova att ta bort startmotorn och känn att motorn går runt med normalt motstånd. Du kanske kan rulla igång den och kolla att motorn går ordentligt.
av volvettig
#838067
rid54 skrev:Det låter nästan som om startmotordrevet kan ha skurit. Det är lite långsökt, men kan hända om det inte dras tillbaka och ligger kvar i kuggkransen på svänghjulet. Det klarar inte att snurra med särskilt länge. Jag förutsätter att motorn har kylvätska och inte har överhettat (det kan gå fort). Om möjligt prova att ta bort startmotorn och känn att motorn går runt med normalt motstånd. Du kanske kan rulla igång den och kolla att motorn går ordentligt.
Det låter ju som en möjlighet värd att kolla. Tack för inlägget! :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]