Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#837750
Hej!

Jag har precis bytit handbromsbackarna på båda sidor bak inför besiktning på torsdag och när jag satt ihop allt igen o provade bara lite lätt på gården så började abs lampan lysa efter några inbromsningar men jag bromsade dock bara med färdbromsen (inte med handbromsen). Har läst lite o kollat lite men inte hittat så mycket mer än att det kan vara skit på givarna eller kanske har det kommit skit på kransen när jag höll på där bak. Så jag undrar dels vart givarna sitter på en v70 98 och hur dom ser ut och sen om det eventuellt kan vara nånting annat som felar?

Tack på förhand! Snabba svar uppskattas eftersom jag hade tänkt besikta på torsdag den 20de februari :)
Mvh Mikael
#837763
Testa att utläsa felkoder. Du måste ha tillgång till minst vol-fcr för att få fram koderna då denna modell har ODB II. Annars kan du försöka att rengöra ABS-kranserna som sitter på drivaxlerna. Givarna bytas i sats om två när det är tal om bakhjulen. Mo du ska komma åt kranserna finns det två sätt; att montera ner drivaxlerna eller försöka få ut givarna i helt skick, vilket kan vara problematiskt om de har suttit ett antal år.
Testa att köra i minst 40 km/t då kanske lampan slocknar av sig själv.
Att du har bytt handbromsbelägg på handbromsen borde inte göra du kommer åt ABS-delar. Hjälper detta inte får du utläsa felkoder.
#837789
BjarneJ skrev:Testa att utläsa felkoder. Du måste ha tillgång till minst vol-fcr för att få fram koderna då denna modell har ODB II. Annars kan du försöka att rengöra ABS-kranserna som sitter på drivaxlerna. Givarna bytas i sats om två när det är tal om bakhjulen. Mo du ska komma åt kranserna finns det två sätt; att montera ner drivaxlerna eller försöka få ut givarna i helt skick, vilket kan vara problematiskt om de har suttit ett antal år.
Testa att köra i minst 40 km/t då kanske lampan slocknar av sig själv.
Att du har bytt handbromsbelägg på handbromsen borde inte göra du kommer åt ABS-delar. Hjälper detta inte får du utläsa felkoder.
Tack!
Var ute precis o provkörde bilen och som du sa så fort jag kom över hastigheter i 30-40km/h så slocknade den. Provade då att tvärnita och bromsa mjukt ett par gånger. Och sedan åkte jag till ett ställe där det var lite is kvar på vägen och provade nita så man känner och hör hur absen arbetar och det fungerade precis som det alltid har gjort! Och lampan tändes inget mer :) Men jag undrar varför den tändes överhuvudtaget ?
#837918
låter som du haft tändning på o snurrat på bakhjulen står ett hjulpar stilla o de andra snurras uppstår felkod på utebliven registrering av hjulsensor vilket självslocknar över 35km då den gör ytterligare ett systemcheck

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]