Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Richard92
#836556
Hej!

Min 850 -96:a har betett sig märkligt på sista tiden och för att få bukt med min tomgång så plockade jag idag bort delar från tomgångsmotorn, vilket var mindre kul..

Det såg nämligen ut såhär (se bifogad fil)

Jag misstänker att vatten kommit in i motorn, är det någon som har en annan teori? Kanske bara är gammal olja?

Jag misstänker även att det blir dyrt utav f*n att lämna in bilen..!?

Kan man på något sätt spola systemet, eller vad tar jag mig till? :(

Tacksam för svar.

Mvh Richard
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.52 MiB) Visad 181 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
#836586
Det där är flamfällan, den kan man köra utan om man vill. När det geggar där kan det vara dags att se över vevhusventilationen, och fundera på att byta olja oftare, eller köra längre sträckor med bilen så all kondens och andra föroreningar kokas bort.
Läs på om vevhusventilation så får du svar på dina funderingar.
Användarvisningsbild
av js1
#836633
Nej, det behöver inte innebära katastrof. Kör du bara korta sträckor vintertid får du kondens i motorn som ger sån gegga.
av Richard92
#836638
Tackar för dem svaren och skall kolla upp vevhusventilationen!

Bilen gick dock bättre när den var rengjord.

Vad räknas som "korta" sträckor, jag pendlar enkel resa ca 3 mil varje dag, är det kort eller långt?
av rid54
#836745
30 km är inte långt i fråga om att hålla motorn ren. 300 km är en rimlig sträcka för att vädra ut motorn. Inte varje dag, förstås, men någon gång under en vinter är nog bra.
av Richard92
#836766
Okej, jag får nog ut o prova det. Som sagt så var ca 50% av flamfällan täckt med gegga, och kollade man ner i slangen som den var kopplad till var det ju geggigt där inne också, innebär detta att hela motorn har en beläggning av detta, och försvinner detta vid en långfärd som du beskriver?

Jag funderar bara på min tomgång, den beter ju sig lite bättre nu men problemet kvarstår i liten skala. Spjället är rengjort, var rätt mycket oljedimma och så där. Vad kan problemet med tomgången vara annars, den är väldigt ojämn och vill lägga sig högre än normalt...
av rid54
#836817
"Geggan" är emulgerad fukt (vatten kan inte blanda sig med olja, men det kan bilda en emulsion, dvs mikroskopiska droppar som simmar runt i oljan). Smeten bildas på de ytor i motorn som är lite kallare än de andra, alltså inte på lagerytor och i oljekanaler där oljan strömmar fram. Kör man några timmar så att motorn och oljan blir ordentligt genomvarma så kommer vattnet till slut att avdunsta, om vevhusventilationen funkar som den ska.
av rid54
#836952
Lucif3r skrev:30mil :lol: Det kostar ju mer i bensin än vad det kostar att göra rent motorn manuellt :lol:
:D Möjligen... Möjligen är geggan inget att oroa sig för heller... Jag brukar få liknande fenomen under vintern, tills det blir dags att titta till stugan (25 mil); då är ju iofs körningen nåt som skulle gjorts ändå.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen