Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mse
#836439
Hej!
Jag undrar vad ni tror om denna historia:

För 2 veckor sedan gick något sönder vid kopplingspedalen. Det kändes som om en vajer gick av och pedalen blev helt lös. Inget motstånd alls och fjädrade inte tillbaks.

Lämnade bilen på en verkstad. Efter undersökning sa han att det är hjälpcylindern (samma som slavcylinder antar jag?) som är trasig.

Vi bestämde att cylindern skulle bytas och samtidigt byta hela kopplingen eftersom växellådan ändå måste plockas ner.

Fick tillbaka bilen för en vecka sedan. Startade och märkte att den gick på väldigt låg och ojämn tomgång. Körde 5 km. Kopplingen kändes bra. mjukare än tidigare. Stannade sedan ca en timma. Startade igen och då var tomgången som vanligt. Körde några km, när jag bromsade in för att svänga av vägen fick jag oväntat motorstopp. Efter det började den gå väldigt ojämnt på tomgång igen pendlade mellan 1000 - 1600.

Parkerade bilen i garaget och kontaktade verkstaden. Han sa att jag skulle komma tillbaka om problemen med tomgången fortsatte.

Körde sedan inte bilen på 4 dagar eftersom jag låg sjuk.

Igår tryckte jag ner kopplingen, vred om nyckeln, hann höra att motorn lät vanlig. Två sekunder senare small det till i kopplingspedalen igen och den var precis likadan som innan jag lämnade in den på verkstad. Helt lös och mjuk.

Helt chockad ringde jag verkstaden. Han sa att jag inte skulle oroa mig. Det är garanti på reservdelarna och det skulle kunna vara att cylindern måste luftas. Kör hit bilen så kollar vi på den på måndag morgon. Vi skall kolla på tomgången också.

Nu står den på verkstaden och jag får väl se vad de säger på måndag.

Mina tankar: Bytte de verkligen slavcylindern eller har de lagat den på något sätt som inte höll? Verkar osannolikt att en helt ny cylinder går sönder direkt. Men om de plockade ner växellådan för att byta kopplingen - varför då riskera och snåla på cylindern? Nu måste de ju i så fall plocka ner lådan igen för att byta cylindern igen = massa extrajobb utan betalning för dem. Verkar ologiskt att chansa så.
Då återstår frågan om de har bytt något över huvud taget.....de kanske inte ens har bytt kopplingen? Går det att "fixa till" en dylik lös kopplingspedal utan att plocka ner lådan? Den funkade ju ändå några km.
Jag får ingen ordning på tankarna här. Har ju betalt 8500 kr för hela reparationen. Då vill man ju att det är ordentligt gjort. Har ingen anledning att inte lita på dem egentligen men det hela verkar så ologiskt för mig.
Kopplingen kändes ju dock annorlunda än tidigare så den borde vara bytt. Man behövde liksom inte trycka ner pedalen lika långt för att frikoppla och den var lättare att trycka ner. Men jag är inte tillräckligt kunnig på området för att kunna avgöra det säkert.

Dessutom var ju tomgången konstig. Vad har det med kopplingsbytet att göra?

Kanske ni kan kasta något ljus över detta för att minska min förvirring?
Kan också vara bra att förbereda sig med lite kunskap inför deras svar på måndag? Jag är helt okunnig på området kopplingsbyte. Tacksam för all input jag kan få.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#836445
Nu skrev du ju aldrig vilken motor du har, men tomgången och det kan vara så att dom haft batteriet urkopplat, och styrboxen behöver nu ställa in sig. Det kan ta någon mil ibland.

Om något "small till" så är det ju onekligen något som gått sönder. Vad, hur eller varför det blivit så är tämligen omöjligt att svara på utan att kika på bilen.

Kopplingen är för övrigt hydraulisk, så det är ingen wire som kan gå av.
av mse
#836464
Tack! Jo batteriet hade varit urkopplat. Kanske ojämna tomgången förklaras då.

Jo att den inte har vajer förstod jag ju senare. Ville bara beskriva känslan när det hände.

"small till".....alltså på precis samma sätt som första gången. Därför frågar jag ju mig om de har reparerat något överhuvudtaget (eller bara tejpat lite)
av *pettson*
#836486
Ingen av oss kan någonsin säga vad som hänt, eller vad som hände efter *reparationen*.
Det är inte värre än så att du som bilägare faktiskt har rätt att titta på din reparation. Nyttja det och gå dit när dom jobbar med den.
Där kan du med egna ögon se vad man gör med den istället för att vi gissar och spekulerar?
Till att börja med kan INTE slaven fungera för att sen upphöra med detta av anledningen *behöver luftas*. Det är en omöjlighet.
När det är intern slav brukar det i stort sett aldrig med mindre än en massa oljud vara dags för byte av densamma. Dom har en benägenhet att läcka i en tätning. Man byter då plaströret som sitter på ingången till slavcylindern. Det blir då tätt. En investering på runt 60kronor.

Men oavsett vilket så har dom, redan dragit sin diagnos och du har accepterat den. Dom har gjort jobbet och den fungerar inte nu. Återigen, fråga när dom ska jobba med den och se till så du får titta på den. Dom får gå igenom reparationen med dej. Det är en av dina rättigheter.
av mse
#837397
Så här gick det:

De fixade bilen idag. De sa att det var någon pinne vid pedalen som gått av. De svetsade det och så var det klart. Jag kunde dock inte närvara eftersom jag jobbade. (Ångrar nu att jag inte kollade vid pedalen ordentligt innan jag lämnade bilen.)

Jag frågade om de två händelserna inte hade något att göra med varandra. Svar nej. Två separata händelser enligt verkstan. Känns väldigt osannolikt tycker jag.

Bilen känns ju fin att köra nu. Problemen med tomgången är också borta.

Jag har redan glömt hur kopplingen kändes innan bytet. Men hur skall egentligen en ny koppling och slavcylinder kännas? Finns det något enkelt sätt att kolla att kopplingen är bytt? Säkert en dum fråga, men det bjuder jag på :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#837403
mse skrev: Jag har redan glömt hur kopplingen kändes innan bytet. Men hur skall egentligen en ny koppling och slavcylinder kännas? Finns det något enkelt sätt att kolla att kopplingen är bytt? Säkert en dum fråga, men det bjuder jag på :)
En ny koppling känns rätt mjuk i jämförelse med det gamla skulle jag vilja påstå.
Det finns väl nåt skvallerhål i transmissionskåpan där man kan kika in, men det finns säkert andra som kan tillföra säkrare info ang detta.

En "pinne som gått av vid pedalen"!? Detta var nytt, har aldrig hört talas om tidigare.
Men bara för att jag inte hört om det så betyder det ju inte att det aldrig har hänt fler ;)
av *pettson*
#837502
Ny slav.. Ny koppling och nysmort. Du bör kunna koppla ur med ett par fingrar bara. Alla kopplingar är lowlift idag och går mycket lättare än föregångaren. Kortfattat: Det ska gå väldigt lätt att koppla ur.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]