- lör 15 feb 2014, 11:02
#836439
Hej!
Jag undrar vad ni tror om denna historia:
För 2 veckor sedan gick något sönder vid kopplingspedalen. Det kändes som om en vajer gick av och pedalen blev helt lös. Inget motstånd alls och fjädrade inte tillbaks.
Lämnade bilen på en verkstad. Efter undersökning sa han att det är hjälpcylindern (samma som slavcylinder antar jag?) som är trasig.
Vi bestämde att cylindern skulle bytas och samtidigt byta hela kopplingen eftersom växellådan ändå måste plockas ner.
Fick tillbaka bilen för en vecka sedan. Startade och märkte att den gick på väldigt låg och ojämn tomgång. Körde 5 km. Kopplingen kändes bra. mjukare än tidigare. Stannade sedan ca en timma. Startade igen och då var tomgången som vanligt. Körde några km, när jag bromsade in för att svänga av vägen fick jag oväntat motorstopp. Efter det började den gå väldigt ojämnt på tomgång igen pendlade mellan 1000 - 1600.
Parkerade bilen i garaget och kontaktade verkstaden. Han sa att jag skulle komma tillbaka om problemen med tomgången fortsatte.
Körde sedan inte bilen på 4 dagar eftersom jag låg sjuk.
Igår tryckte jag ner kopplingen, vred om nyckeln, hann höra att motorn lät vanlig. Två sekunder senare small det till i kopplingspedalen igen och den var precis likadan som innan jag lämnade in den på verkstad. Helt lös och mjuk.
Helt chockad ringde jag verkstaden. Han sa att jag inte skulle oroa mig. Det är garanti på reservdelarna och det skulle kunna vara att cylindern måste luftas. Kör hit bilen så kollar vi på den på måndag morgon. Vi skall kolla på tomgången också.
Nu står den på verkstaden och jag får väl se vad de säger på måndag.
Mina tankar: Bytte de verkligen slavcylindern eller har de lagat den på något sätt som inte höll? Verkar osannolikt att en helt ny cylinder går sönder direkt. Men om de plockade ner växellådan för att byta kopplingen - varför då riskera och snåla på cylindern? Nu måste de ju i så fall plocka ner lådan igen för att byta cylindern igen = massa extrajobb utan betalning för dem. Verkar ologiskt att chansa så.
Då återstår frågan om de har bytt något över huvud taget.....de kanske inte ens har bytt kopplingen? Går det att "fixa till" en dylik lös kopplingspedal utan att plocka ner lådan? Den funkade ju ändå några km.
Jag får ingen ordning på tankarna här. Har ju betalt 8500 kr för hela reparationen. Då vill man ju att det är ordentligt gjort. Har ingen anledning att inte lita på dem egentligen men det hela verkar så ologiskt för mig.
Kopplingen kändes ju dock annorlunda än tidigare så den borde vara bytt. Man behövde liksom inte trycka ner pedalen lika långt för att frikoppla och den var lättare att trycka ner. Men jag är inte tillräckligt kunnig på området för att kunna avgöra det säkert.
Dessutom var ju tomgången konstig. Vad har det med kopplingsbytet att göra?
Kanske ni kan kasta något ljus över detta för att minska min förvirring?
Kan också vara bra att förbereda sig med lite kunskap inför deras svar på måndag? Jag är helt okunnig på området kopplingsbyte. Tacksam för all input jag kan få.
Jag undrar vad ni tror om denna historia:
För 2 veckor sedan gick något sönder vid kopplingspedalen. Det kändes som om en vajer gick av och pedalen blev helt lös. Inget motstånd alls och fjädrade inte tillbaks.
Lämnade bilen på en verkstad. Efter undersökning sa han att det är hjälpcylindern (samma som slavcylinder antar jag?) som är trasig.
Vi bestämde att cylindern skulle bytas och samtidigt byta hela kopplingen eftersom växellådan ändå måste plockas ner.
Fick tillbaka bilen för en vecka sedan. Startade och märkte att den gick på väldigt låg och ojämn tomgång. Körde 5 km. Kopplingen kändes bra. mjukare än tidigare. Stannade sedan ca en timma. Startade igen och då var tomgången som vanligt. Körde några km, när jag bromsade in för att svänga av vägen fick jag oväntat motorstopp. Efter det började den gå väldigt ojämnt på tomgång igen pendlade mellan 1000 - 1600.
Parkerade bilen i garaget och kontaktade verkstaden. Han sa att jag skulle komma tillbaka om problemen med tomgången fortsatte.
Körde sedan inte bilen på 4 dagar eftersom jag låg sjuk.
Igår tryckte jag ner kopplingen, vred om nyckeln, hann höra att motorn lät vanlig. Två sekunder senare small det till i kopplingspedalen igen och den var precis likadan som innan jag lämnade in den på verkstad. Helt lös och mjuk.
Helt chockad ringde jag verkstaden. Han sa att jag inte skulle oroa mig. Det är garanti på reservdelarna och det skulle kunna vara att cylindern måste luftas. Kör hit bilen så kollar vi på den på måndag morgon. Vi skall kolla på tomgången också.
Nu står den på verkstaden och jag får väl se vad de säger på måndag.
Mina tankar: Bytte de verkligen slavcylindern eller har de lagat den på något sätt som inte höll? Verkar osannolikt att en helt ny cylinder går sönder direkt. Men om de plockade ner växellådan för att byta kopplingen - varför då riskera och snåla på cylindern? Nu måste de ju i så fall plocka ner lådan igen för att byta cylindern igen = massa extrajobb utan betalning för dem. Verkar ologiskt att chansa så.
Då återstår frågan om de har bytt något över huvud taget.....de kanske inte ens har bytt kopplingen? Går det att "fixa till" en dylik lös kopplingspedal utan att plocka ner lådan? Den funkade ju ändå några km.
Jag får ingen ordning på tankarna här. Har ju betalt 8500 kr för hela reparationen. Då vill man ju att det är ordentligt gjort. Har ingen anledning att inte lita på dem egentligen men det hela verkar så ologiskt för mig.
Kopplingen kändes ju dock annorlunda än tidigare så den borde vara bytt. Man behövde liksom inte trycka ner pedalen lika långt för att frikoppla och den var lättare att trycka ner. Men jag är inte tillräckligt kunnig på området för att kunna avgöra det säkert.
Dessutom var ju tomgången konstig. Vad har det med kopplingsbytet att göra?
Kanske ni kan kasta något ljus över detta för att minska min förvirring?
Kan också vara bra att förbereda sig med lite kunskap inför deras svar på måndag? Jag är helt okunnig på området kopplingsbyte. Tacksam för all input jag kan få.