Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyignesta
#835544
Min 850 140 Hk med automatlåda är från -95 och har gått 24000 mil. Sedan årsskiftet har den inte körts så ofta och problemet är att motorn varvar högt vid varje kallstart. Kan den vara svartsjuk på den Golf som köpts som ersättare?
av *pettson*
#835575
Visst är det så att den är svartsjuk. Det åtgärdas enklast genom att sälja av golfen eller genom att ställa den i nästa kvarter så den inte syns. Personligen tror jag inte det löser något. En hundring till rätt damtidning och få nån siare som kan uttala sej kanske kan vara nåt?
Alternativet är att försöka vara mera vaken vid bilkörningen och inse att förhöjd tomgång vid kallstart har den haft sedan den var ny om den gått som den ska, ju kallare ju högre tomgång. Något som brukar visas enkelt genom att tomgången går ned till normal ganska snabbt.
Den förhöjda tomgången hjälper katalysatorn igång.
av DKW
#836353
Hejsan
Min motor hade en tomgång, vid kallstart, som jag tyckte var normal.
En vacker eftermiddag skulle till gymmet å så tänkte titta lite i motorrummet med min nya 9volts otroligt praktisk ledlampa från Biltema å tusan!
Vakuumslangen (bakom servopumpen) som leder ända till vevhusventilation ventilen (engelska PCV-valve tror jag) hade en vacker hål lite efter slangklämman.
Täppte till med fingret å så gick varvtalet ner.
1 timme å en massa med nyuppfunna vackra ord senare lyckades jag åtgärda provisoriskt med självvulkaniserade tejp.
Sedan dess har varvtalet vid kallstart sjunkit.
Alltså titta efter möjliga vakuumläckor kan va en lösning?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]