Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PontusV70
#833189
Hej igen! :) Nu är jag här igen efter lite kollande och letande..

Nybörjare som jag är så är det så att jag behöver hjälp med ett par saker, och är det någon som kan detta, så får ni gärna svara, och kanske ge lite svar på det :)

Jag vill byta inredningen i min nya V70 till min gamla V70 inredning, då min nya är Ljus & Ek, och min gamla är Mörk & Blå/grå paneler, samt sätta in lampor / dioder i reglagen & mätarhuset, samt mätarringar. Och vill även byta ratt, men vet ej vilken ratt detta är.. (bild kommer längre ner)


Vill ha panel + växelspaksknopp.. (sitter för hårt för att få av med handkraft, några tips?) Bild <--- Detta är från min gamla V70, och som sagt, vill ha den panelen & växelspaksknoppen.

Detta har jag nu; Bild (Den växelspaksknoppen har jag lyckats få bort med handkraft, men går ej på GAMLA v70n..)

Ratten jag har nu, som jag vill byta ut.. Bild
Och vill även byta hela den ljusa inredningen, men allt kommer ej ske på samma gång självklart!


Ratten som jag vill ha! Bild

Och framlyktorna jag vill ha är Klarglas (istället för mörka som på denna bild); Bild





Annars bilder på min nya V70, för den som är intresserad!

Bild

Bild





Väldigt tacksam för svar! Skulle vara väldigt kul om man kunde börja pilla lite med det, men vågar inte göra för mkt då det riskeras att bli lite för mycket våld !

MVH / Nybörjaren!
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#833249
Du vet att för att få på den ratten behöver du byta rattstången? Kommer från faceliftade versionen av V70N bilderna kommer förövrigt ifrån Ole Dreier som är bland dom vassaste jag vet på volvo. Klarglasen du är ute efter är stylingljusen, domdär brukar man kunna hitta billigt då dom flesta vill ha just svarta insatser. klarglas i min mening är dom från C70 med reflektorer och dom kostar perkele i regel. Har dom planer på xenon så behöver du antingen modifiera C70 strålkastarna eller köpa färdiga byglar från tex vparts då du inte får i lampan genom orginal bygel som den är.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#833264
Ratten kan du bara glömma. Det är inte direkt bolt-on om man säger så... "byta rattstång" är väl heller inte rätt, snarare "bygga egen" rattstång isf. Kilroy böt väl navet i ratten har jag för mig? Nåja, inget man bara gör om man inte vet vad man håller på med. Det sista man vill är ju att få ratten i knät när man kör.
Sen blir man ju utan airbag också, inte så kul när man krockar... Är man dessutom "duktig" och ignorerar bältessträckaren så kan man kyssa livet hej då. Sen har vi ju sidokudden också... Lite väl mycket uppoffringar för att få en ratt med knappar :roll:


Ang. Växelspaken är det nog lättare att bara byta hela spakstället. Då slipper du få bucklor i taket :roll:
av PontusV70
#833267
Sunschreem skrev:Du vet att för att få på den ratten behöver du byta rattstången? Kommer från faceliftade versionen av V70N bilderna kommer förövrigt ifrån Ole Dreier som är bland dom vassaste jag vet på volvo. Klarglasen du är ute efter är stylingljusen, domdär brukar man kunna hitta billigt då dom flesta vill ha just svarta insatser. klarglas i min mening är dom från C70 med reflektorer och dom kostar perkele i regel. Har dom planer på xenon så behöver du antingen modifiera C70 strålkastarna eller köpa färdiga byglar från tex vparts då du inte får i lampan genom orginal bygel som den är.
Lucif3r skrev:Ratten kan du bara glömma. Det är inte direkt bolt-on om man säger så... "byta rattstång" är väl heller inte rätt, snarare "bygga egen" rattstång isf. Kilroy böt väl navet i ratten har jag för mig? Nåja, inget man bara gör om man inte vet vad man håller på med. Det sista man vill är ju att få ratten i knät när man kör.
Sen blir man ju utan airbag också, inte så kul när man krockar... Är man dessutom "duktig" och ignorerar bältessträckaren så kan man kyssa livet hej då. Sen har vi ju sidokudden också... Lite väl mycket uppoffringar för att få en ratt med knappar :roll:


Ang. Växelspaken är det nog lättare att bara byta hela spakstället. Då slipper du få bucklor i taket :roll:
Okejokej, tack för svar!
Ratten kan jag ju ge fan i då, för att börja med att bygga egen stång o skit, nae.. Lite för okunning om man säger så haha.. Något tips på hur jag blir av med EK detaljerna på smidigt sätt då?

Ja, klarglasen vill jag gärna ha, då det sitter original fram, men klarglasen bak.. Vill ha klarglas fram också, förra ägaren har konverterat helljusen till xenon, så det Borde väl göra nån skillnad?

Ang växelspaken, det gör inget med ett hål i taket på gamla v70n då den bara är reservdelsbil, men hur jobbit är det att byta hela stången då? Man måste väl riva rätt mycket för det lucif3r?

Tack för svar återigen, mvh Pontus!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#833271
Njae, du lär ju ändå bort med allt eftersom du ska byta panelerna, så då är det bara en 4 skruvar extra att skruva ur och sen koppla ur länkaget, så är det bara flytta över det sen.


Om du vill bli av med ek-detaljerna så kan du antingen leta efter en ratt utan eken, eller filma över eken med någon typ av vinyl eller nått sånt. Eller varför inte ta fram sprayburken och lacka :-)-)
av PontusV70
#833273
Lucif3r skrev:Njae, du lär ju ändå bort med allt eftersom du ska byta panelerna, så då är det bara en 4 skruvar extra att skruva ur och sen koppla ur länkaget, så är det bara flytta över det sen.


Om du vill bli av med ek-detaljerna så kan du antingen leta efter en ratt utan eken, eller filma över eken med någon typ av vinyl eller nått sånt. Eller varför inte ta fram sprayburken och lacka :-)-)

Aha! Tack för svaret!

Jag har ju en svart ratt i gamla v70n, läder.. Kan ju ta den, men hur blir det med airbagen? Är det nån risk att den utläses isåfall o så?

Mätarhuset, går det då bort glaset? Eller lossar man på mätarna från baksidan? Jag är inte så haj på dioder o svetsning, finns det någon genväg för att byta lyset till t.ex blåa lampor istället för original? Eller är det dioder som gäller?
Användarvisningsbild
av Nexus
#833327
ska du byta dörrsidor dvs hela j*vla inredningen så har du göra ett tag..
bara panelerna vid stereo handskfack och vxl spak är ju relativt enkla flytta över. bara den runt stereon som är bökig och sitter skruvad bakifrån med ett gäng skruv och trångt är det. Har gjort det själv så jag vet hur kul det är lossa den :(
av PontusV70
#833393
Nexus skrev:ska du byta dörrsidor dvs hela j*vla inredningen så har du göra ett tag..
bara panelerna vid stereo handskfack och vxl spak är ju relativt enkla flytta över. bara den runt stereon som är bökig och sitter skruvad bakifrån med ett gäng skruv och trångt är det. Har gjort det själv så jag vet hur kul det är lossa den :(
Ja, jag tänkte att jag sakta men säkert skulle byta allt det ljusa, mot det mörka i min gamla V70, blir mer stilrent då, om man som på min v70 har mörk bil, o lite smått styling inuti och utanpå..

Hur kommer man åt de skruvarna bakifrån då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#833431
Ryck ur allt vad ECC och stereo heter och kör in handen med en skruvmejsel och fumla dig fram tills du hittar nå skruv att skruva på. Alt. kan du vika bort mattan och köra in handen bakvägen(giggedy) och skruva den vägen. Den ställningen är dock inte lika bekväm :roll:

Ratt kan du f.ö. byta fritt mellan 960 95-, 850 samt x70 -00 serien. Dom är likadana(nav- och el mässigt), bara flytta över kudden så blir det bra.
Men ja, tänk på att vara jävligt försiktigt. En airbag i nyllet är inte nyttigt för 5 öre :roll:

Varför ska du bort med glaset på mätarhuset? Det går väl att ta bort, men det är ju ändå några år gammal spröd plast vi talar om...
Lampor byts enkelt från baksidan. Genväg... Ptja, finns väl sånna där fula gummihattar att köpa, men direkt snyggt blir det väl inte och det är ju samma jobb som att byta lamporna till LEDs...
av PontusV70
#833434
Lucif3r skrev:Ryck ur allt vad ECC och stereo heter och kör in handen med en skruvmejsel och fumla dig fram tills du hittar nå skruv att skruva på. Alt. kan du vika bort mattan och köra in handen bakvägen(giggedy) och skruva den vägen. Den ställningen är dock inte lika bekväm :roll:

Ratt kan du f.ö. byta fritt mellan 960 95-, 850 samt x70 -00 serien. Dom är likadana(nav- och el mässigt), bara flytta över kudden så blir det bra.
Men ja, tänk på att vara jävligt försiktigt. En airbag i nyllet är inte nyttigt för 5 öre :roll:

Varför ska du bort med glaset på mätarhuset? Det går väl att ta bort, men det är ju ändå några år gammal spröd plast vi talar om...
Lampor byts enkelt från baksidan. Genväg... Ptja, finns väl sånna där fula gummihattar att köpa, men direkt snyggt blir det väl inte och det är ju samma jobb som att byta lamporna till LEDs...

Ratten får jag vänta lite med då, vågar inte riktigt när det gäller airbagen, annars har jag ju en svart läderratt i min 00 V70 2.5T som är pajj.. Den vill jag ha egentligen :)

Nej, jag undrade bara, haha vill inte ta bort glaset om det inte behövs! Men skulle dock vilja få in mätarhus ringar också samtidigt när jag ändå håller på isåfall, får ta en dag nu i helgen då jag är ledig o pula lite..
Det jag menar med "genväg" är inte att jag ska ha fula gummihattar eller liknande, det jag menade va, är det dioder som sitter i huset nu, så måste jag väl köpa blåa dioder och löda dem på nytt? Eller är jag helt ute o cyklar? :)
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]