Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#831983
Så i teorin om mjukvaran är ställd efter trycket på wastegaten så är allt lungt?

Jag har nämligen kvitto på justering av mjukvara från 2010.

Så jag borde har märkt om man inte justerat mjukvaran efter "hårdvaran", eftersom jag tycker den går hur bra som helst.

Tyvärr har jag inte någon turbomätare så jag vet inte vad den laddar.

Men jag ska kontakta firman som gjorde jobbet och se om dem "brukar" koppla slangarna såhär...
#832066
Ja, i teorin så kan man anpassa mjukvaran efter "hårdvaran"....
Men det finns ingen som helst anledning till att göra det, när man kan justera laddtrycket direkt genom mjukvaran - vilket både är lättare och stabilare (ur mjukvaru optimerings synvinkel).

Med mjukvarustyrt laddtryck kan man, precis som det är orginal, anpassa laddtrycket "on the fly" om något händer(t ex spikning). Man kan dessutom lättare göra en fin effektkurva.
Med mekaniskt laddtryck så har du det laddtrycket WG'n är inställd på hela tiden - oavsett om motorn spikar så mycket att både spik och hammare flyger ur huven :roll:

Med det sagt så betyder det inte att mekaniskt ladd är dåligt eller så, det finns bara ingen som helst anledning till att köra så när det finns en magnetventil(orginal dessutom!). Jag tror dessutom samtliga (vettiga) eftermarknads styrsystem (t ex nira) använder sig utav magnetventil också.
#837091
Så nu är bilen fixad med nytt chip och magnetventilen är kopplad med nya slangar till turbon :)

Nu går hon mer linjärt i kraften och hon borde väl hålla lite bättre med detta...

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)