- sön 02 feb 2014, 17:36
#831936
Ja, när 17 och 19 är ihopkopplade så öppnar wastegaten enbart mekaniskt - dvs vid det tryck den är mekaniskt inställd på.
Den mekaniska inställningen kallas för grundtryck på våra bilar(och säkerligen alla andra med elektronisk styrning också), det är det trycket som man får om MV'n går sönder. På dessa bilar ska grundtrycket ligga på 0.4. 0.4 är vad magnetventilen utgår ifrån, och lägger till det extra som programvaran är programerad för. Skruvar man på stången påverkar man inte bara grundtrycket, utan även det faktiskta trycket med MV.
Det låter väl bra? Ja, tyvärr är det många som tror det, men i verkligheten krävs det lite mer än bara tryck - nämnligen bränsle. Skruvar man på stången blir bränsleblandningen helt åt fanders(eftersom styrboxen inte har en susning om vad turbon egentligen laddar - den tror ju att allt är normalt) - ökar man trycket blir den att gå magert, med spikningar som följd, sänker man trycket blir den att gå fett istället.
Inget utav dom är speciellt nyttigt för motorn, men spikningarna är nog värst. Det sitter knacksensorer som känner av spikningar, och när motorn börjar spika så börjar styrboxen ställa tillbaka tändningen tills dess att motorn slutar spikar. Resultat? Ptja, högre laddtryck men en bil som går som tre lass skit.
Hur dessa motorer beter sig med din koppling kan jag inte svara på, men jag tvivlar på att den mår speciellt bra. Har du någon turbomätare i bilen så du kan se hur mycket den laddar?
nr20 ska gå till insuget. Det är den som säger till dumpen när den ska dumpa(vakuum, släpper gasen) och inte dumpa(övertryck, gasar). Enkelt förklarat iaf :)