Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mercury40
#824834
Har problem med att lufta kopplingen på en 850 från 96. Har testat med att pumpa med pedalen och öppna nippeln vid slavcylindern men det kommer ingen vätska eller luft efter första gången.
Här även provat med en vaccumavluftare kopplad till slavens nippel men ingen vätska kommer.
Har provat att trycka in vätska bakvägen från slavens nippel. Då åker pedal upp inne i bilen men ingen vätska går upp till bromsvätskebehållaren.
Har skruvat av ledningen från slaven och låtit stå över natten inte en droppe vätska kommer ut.
Har haft behållaren fylld upp till kanten hela tiden utom vid försöket att trycka baklänges.
Någon som en ide' om vad problemet är ?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#825336
Troligtvis är det fel på huvudcylindern. När kopplingpedalen är i viloläge öppnas ett litet hål som gör att det är fri förbindelse mellan hydraulkrets och bromsvätskebehållaren. I ditt fall kommer ingen olja och då är detta hål tilltäppt av smuts eller rester av kolvpackningen(från huvucylindern).

Men du säger att pedalen åker upp när du trycker baklänges. Pedalen måste alltid återgå till viloläget dvs vara uppe när man luftar, annars kommer ingen olja in i systemet från bromsvätskebehållaren. Är returfjädern trasig?

Sen brukar jag lufta med övertryck(1 bar) för då blir hela luftningförfandet blir enklare.
av Turbo-Fredde
#825634
Till att börja med måste oljeburken vara nästan överfull för kopplingen tar oljan nästan i höjd med max nivån.
Bara ett tips.
Så öppna luftningsnippel och fyll upp olja till kanten på behållaren.
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.