- tis 14 jan 2014, 09:56
#824622
Bil: Volvo V70 -99
Jag har haft bilen inlämnad på Liljas, de mätte HC-värde i expansionskärlet utan resultat. Mekanikern där sa att det kan vara topplockspackning som behöver bytas, vilket han rekommenderade, jag är oerhört skeptisk då jag tror att han bara vill att jag ska ge upp bilen och byta in mot en ny,.
När jag tittade själv i motorn (total nybörjare) med en vän om är Opelmekaniker såg vi direkt en lös sönderrostad slangklemma på slangen in till kylarn, som vi bytte,. Det var uppenbart och det är en skam att Liljas inte sett den och bytt den.
Hur som helst, det märkliga är att ibland börjar det "koka" i expansionskärlet och läcker våldsamt. Nästa gång man startar kan det fungera som vanligt. Min vän kommer hjälpa mig att provtrycka för att se om det verkligen är packningen. Är det inte mycket märkligt att inte Liljas började med att göra det också?
Jag har använt bilen i flera månader sedan problemet upptäcktes och det är väldigt sällan som kärlet kokar. Vad som är ytterligare märkligt är att temperaturgivaren på instrumentpanelen aldrig visat för hög temp. utan jag har sett att det skvätter under huven och då stannat. Då har jag stängt av motorn, fyllt upp vätska och sedan kört igen utan problem...
Min fråga är om det är en stor risk att fortsätta köra med bilen???
Så klart är alla tankar och tips och information hjärtligt välkommet!
Jag har haft bilen inlämnad på Liljas, de mätte HC-värde i expansionskärlet utan resultat. Mekanikern där sa att det kan vara topplockspackning som behöver bytas, vilket han rekommenderade, jag är oerhört skeptisk då jag tror att han bara vill att jag ska ge upp bilen och byta in mot en ny,.
När jag tittade själv i motorn (total nybörjare) med en vän om är Opelmekaniker såg vi direkt en lös sönderrostad slangklemma på slangen in till kylarn, som vi bytte,. Det var uppenbart och det är en skam att Liljas inte sett den och bytt den.
Hur som helst, det märkliga är att ibland börjar det "koka" i expansionskärlet och läcker våldsamt. Nästa gång man startar kan det fungera som vanligt. Min vän kommer hjälpa mig att provtrycka för att se om det verkligen är packningen. Är det inte mycket märkligt att inte Liljas började med att göra det också?
Jag har använt bilen i flera månader sedan problemet upptäcktes och det är väldigt sällan som kärlet kokar. Vad som är ytterligare märkligt är att temperaturgivaren på instrumentpanelen aldrig visat för hög temp. utan jag har sett att det skvätter under huven och då stannat. Då har jag stängt av motorn, fyllt upp vätska och sedan kört igen utan problem...
Min fråga är om det är en stor risk att fortsätta köra med bilen???
Så klart är alla tankar och tips och information hjärtligt välkommet!
Intresserad amatörmekaniker som håller på att lära sig grunderna.