Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#824622
Bil: Volvo V70 -99

Jag har haft bilen inlämnad på Liljas, de mätte HC-värde i expansionskärlet utan resultat. Mekanikern där sa att det kan vara topplockspackning som behöver bytas, vilket han rekommenderade, jag är oerhört skeptisk då jag tror att han bara vill att jag ska ge upp bilen och byta in mot en ny,.

När jag tittade själv i motorn (total nybörjare) med en vän om är Opelmekaniker såg vi direkt en lös sönderrostad slangklemma på slangen in till kylarn, som vi bytte,. Det var uppenbart och det är en skam att Liljas inte sett den och bytt den.

Hur som helst, det märkliga är att ibland börjar det "koka" i expansionskärlet och läcker våldsamt. Nästa gång man startar kan det fungera som vanligt. Min vän kommer hjälpa mig att provtrycka för att se om det verkligen är packningen. Är det inte mycket märkligt att inte Liljas började med att göra det också?

Jag har använt bilen i flera månader sedan problemet upptäcktes och det är väldigt sällan som kärlet kokar. Vad som är ytterligare märkligt är att temperaturgivaren på instrumentpanelen aldrig visat för hög temp. utan jag har sett att det skvätter under huven och då stannat. Då har jag stängt av motorn, fyllt upp vätska och sedan kört igen utan problem...

Min fråga är om det är en stor risk att fortsätta köra med bilen???
Så klart är alla tankar och tips och information hjärtligt välkommet!
#824645
Det är ovanligt med brustna topplockspackningarna på dessa motorerna och fanns det inga avgaser i expansionskärlet varför skulle då packningen vara kass? Betydligt vanligare är det med läckage i kylsystemet. Systemet ska jobba med övertryck och då ökar vattnets kokpunkt. Det verkar som ditt system läcker och det är därför vattnet kokar bort. Läcksök systemet och åtgärda felet. Kolla över samtliga slangar och gavlarna på kylaren. Kolla även locket på kylarbehållaren.
#824692
Ja, det låter kanske rimligt...

Men ändå, varför visar inte instrumentpanelens givare någon hög temperatur när det kokar i exp. kärlet? Det är kanske inte alls märkligt, men skulle vara väldigt tacksam till förklaringen...
#824695
Lite bakgrund kanske är på sin plats:
Besvären började för ett par år sedan med att kylarvätska plötsligt läckte, bara ibland. Det var i samband med att vi satt in motorvärmare (fanns det ett samband tro?).

Förra året började värmeelementet läcka och fick då in glykol-imma i kupén varje gång jag satte på värmen. Körde runt med iskall bil i ca 1 år pga brist på kunskap, vilja och pengar. Tog sedan tag i det och hade då bilen på Liljas som bytte värmeelement och som jag berättade ovan, rekommenderade byte av t.l.packning. Ska tillägga att jag däremellan hade bilen några gånger hos en lokal mekaniker som sa att felet troligtvis satt i AC-systemet och rådde mig istället att försöka hälla ingefära i kylsystemet för att täta eventuella småhål i systemet. När jag nu tänker på detta verkar det ju helt absurt, eller???. :shock:

Idag startade jag bilen och allt verkar fungera som sig bör. Inget kokande, inget läckage. Kanske var det så enkelt som den där slangklemman vi bytte i går.???

Kan också nämna att jag bytt givaren till temperaturen för ca 1 år sedan hos ingefära-mekanikern. Innan dess körde jag ett par månader utan givare, men tror aldrig bilen kokade då. Fast helt säker kan jag ju inte vara då detta skett slumpvis. Det kan väl I så fall potentiellt ha skadat packningen? Det skulle ju I så fall vara förklaringen om det nu är så ovanligt på denna motor. Tillägger också att den gått 28 000 mil.

En liten sidofråga, vad händer om man fyller exp. kärlet över MAX?
#824697
Som jag skrev tidigare så arbetar ditt kylsystem under övertryck. Vattentemperaturen ligger då uppåt 105°C utan att det börjar koka. Din mätare i bilen ligger i mitten av visningsområdet eftersom detta är normal arbetstemperatur. Om du då skruvar av locket på expansionskärlet försvinner övertrycket och vattnet börjar koka. Samma sak händer om
systemet inte är tätt och inte kan bygga upp något övertryck. Den trasiga slangklämman kan mycket väl vara orsaken.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
#824699
OK. Tack så hjärtligt.

Mekanikern på Liljas sa åt mig att köra med locket till exp. kärlet lite löst påskruvat så att övertryck kunde sippra ut. Var inte det ett ganska dåligt råd då? Ja, om jag inte ville byta packning direkt förstås, det var en nödlösning för att kunna köra sa han, om jag inte hade råd eller visste vad jag ville göra just nu. Han sa även att det kunde vara övertrycket orsakat av sprucken topplockspackning, som kunde vara orsaken till att värmeelementet börjat läcka. Min fråga på det, är det ovanligt att gamla element börjar läcka med tiden, eller finns det fler problem inblandade tro?

Se gärna mitt tidigare inlägg och svara på övriga frågor som jag ställt, då jag är nyfiken och gärna vill supa in all möjlig kunskap i ärendet :D
av rid54
#824715
Alltså: en kass topplockspackning är inte till besvär "bara ibland", den ger symptom hela tiden. Tror inte på att du har felet där. Att köra med locket borttaget/löst är som att ha ett otätt lock eller liknande. OM motorn blir ordentligt varm kan den koka tidigare än om systemet vore tätt (och under tryck). Motorn ligger inte på 105 grader hela tiden. Termostaten öppnar ju runt 90 och i denna årstid lär nog motorn ha ungefär den tempen också. Det som bubblar över i expansionskärlet kan faktiskt vara luft också. Det kan vara en läcka någonstans som tillåter att luft sugs in i systemet när bilen kallnar. När det blir tillräckligt mycket luft kan det uppstå konstiga fenomen. En ordentlig provtryckning med varm och kall motor samt att granska alla skarvar mycket noga är vad jag skulle föreslå.

Ingefära, förresten... Kanel har jag hört talas om men inte ingefära!
#824850
dagar skrev:Mekanikern på Liljas sa åt mig att köra med locket till exp. kärlet lite löst påskruvat så att övertryck kunde sippra ut.

ahahaha vafan... Byt verkstad förih-e :lol: Det var det dummaste jag hört med system som jobbar med övertryck.
Våran 'kokpunkt' i det slutna systemet ligger på bortåt 140c(145?), och den normala driftstempen är som nämnts runt 100c. Släpper du då ut trycket, vad händer då? Ja precis, bilen blir att koka på riktigt.

Dessutom sitter det en ventil i locket som släpper ut trycket om den skulle stiga till ~140c(eller vad det nu är). Jag tänker göra en gissning här på att ditt expansionslock behöver bytas.

För övrigt förklarade rid det hela rätt bra :) och som han säger så är en ordentlig provtryckning en mycket bra idé att börja med.

Till slut kan jag säga, som ex ägare av en 855 T5 med kass toppackning, att får du ut komp i kylsystemet(vilket medför kokning till slut) så kommer det stinka avgaser ur expansionskärlet. I 855an stank det så man slog sig baklänges :lol:
Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]