Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#821583
Gäller en V70 -00 170hk.

ETS-lampan har börjat lysa till och från. Läste ut felkoder och fick fram P0220 "Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "B" Circuit Malfunction", http://repairpal.com/obd-ii-code-p0220.

Mitt problem är just att jag inte har något problem. Bilen går precis som den brukar. Lättstartad, inget svaj på tomgång, ingen tvekan vid accleration, jämt och fint på landsväg och i stan samt normal bränsleförbrukning (åtminstonde enligt färddatorn).

Lampan lyser då och då, felkod lagras, motorn går lika oavsett oavsett om lampan lyser eller ej. Det "gula" gasspjället sitter på sedan ganska många år. Spjället är inte heller särskilt skitigt, blev faktiskt förvånad hur fint det var. Har dock inte rengjort det.

Något måste väl vara fel? Har ingen lusta att börja byta delar då motorn helt saknar symptom...
Användarvisningsbild
av Fisch
#821602
Ja, det är väl två sensorer i samma felkod om jag förstått detta rätt? Vid spjället och vid pedalen. Eftersom bilen verkar gå fint ändå så kändes det fel att byta någon av dessa på måfå.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]