Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nemesiz
#820131
Hej.

Jag har en liten fråga gällande en 850 från 96.

Jag har letat på forumet med hittar inte samma typ av fel. De är så att ibland när jag stänger av bilen så dör motorn inte direkt, den snurrar runt några gånger och försöker att fortfarande vara igång. Samtidigt som olje lampan och batteri lampan lyser till. Men efter en stund så dör den och sen är de inga problem.

Detta händer inte varje gång jag stänger av bilen. Ibland kan de vara någon dag utan problem. Men samtidigt som detta händer så bli bilen lite sur att starta. Jag funderar på om detta kan vara kontakten i boten på tändningslåsen?

De är som sakt en 850 från 96 med 2.5l 10V motor.

Mvh Darek
av Nemesiz
#820466
Hej.

Tackar för svar.
Ska kolla på alla slangar runt motor, men sist jag kollade så fans de inget sådant. Om den drar så mycket med luft så bodde detta höras tycker jag plus att den bodde dra mycket bensin. Tankade idag och fick in 52 liter efter 58 körda mil så jag tycker att bränsleförbrukningen är helt ok.

Men jag ska kolla alla slangar plus att jag vet en 850 som jag kan låna en kontakt ifrån och testa för att se om de är den.


Mvh Darek
av Nemesiz
#820615
Vojje skrev:ett fall av glödtändning p.g.a. sotbildning eller oljeläckage kring ventilerna.


Japp.
De tänkte jag på me. Bilen tar ingen olja och den ryker inget vid kallstart. Men ska göra en kompprov för att vara säker. Återkommer med svar.

Mvh Darek
av *pettson*
#820678
Inte lika säker. Fungerar spridarna som dom ska så finns inget att tända eld på. Bara sot brinner inte på det sättet oavsett hur man bär sej åt, sot glöder men exploderar inte.
Det här var ett problem med förgasarbilar eftersom man stängde av tändningen när man stängde av bilen, samtidigt fick bränsle komma med insugsluften in.
Glödde något då i förbränningsutrymmet (oavsett anledningen till det), tja då antändes bränslet och vips gick bilen ändå sålänge glödningen pågick.

Men en modern bil, vilket jag räknar insprutare till, stänger också av bränslet samtidigt som motorn stängs av. Går bilen då, tja då har man också ett bränsleläckage ifrån en eller flera spridare.
Anledningen till läckaget är antingen att spridarna inte stänger av sej rent elektriskt. Eller att spridarna läcker bränsle helt enkelt internt.
För att berätta vilket och varför, får man snällt felsöka, det går inte att gissa sej till den rätta lösningen.
av Nemesiz
#821294
Hej alla.

Vill bara sägs att jag har kollat lite på bilen.
Kan konstatera att kompression finns i motor och ligger jämt på alla cylindrar. De finns inga lösa slangar som kan orsaka att bilen drar tjuvluft eller några dåliga slangar för den delen. Har även kollat med inspektion kamera in i cylindrar och konstaterad att de inte finns allt för mycket sot i cylindrarna. Tyvärr kunde jag inte få tag på min kompis idag så jag kunde låna hans tändlås kontakt. De är de jag ska göra nu och sen ska jag testa alla spridare.
Men jag kan inte riktigt hålla med om att de skulle vara någon spridare som inte håller tät, bilen gå bra. Och sen är de ju en bensin motor och då kan inte läckande bränsle självantändas när de inte finns något gnistra.

mvh Darek
av *pettson*
#821310
Du tror vad du vill om läckande spridare och bilens gång.
Du tror även exakt vad du vill om att bensin inte kan glödtända för att gnistan är avstängd.

Vi får se vad lösningen var den dagen du hittat problemet.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]