Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#819960
Hallo! Jag är ute efter att byta kabel mellan generator och batteri eftersom jag vill att batteriet ska ladda fortare till fördel för min baslåda och steg.
Har köpt hem 50 kvadratskabel som jag då tänkte dra! Men jag har ett antal frågor jag gärna vill ha svar på innan jag går ut och börjar skruva.

Den kabeln som går idagsläget är svårt att lokalisera helt vart den tar vägen förutom att den går mellan generator och batteri. Någon som vet om den eventuellt går till något mer??

Går det annars att bara dra en ny kabel och låta den befintliga sitta kvar? Hur isåfall löser man det vid inkopplingen på batteriet med flera kablar?

Hur sitter kabeln fast i generatorn är det bara en mutter som man drar dit den med??

Tacksam för alla tips och trix!

Mvh Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.
#819972
Det är kopplat Batteri -> generator -> startmotor. Visst kan du bara dra en extra plus om du vill det, men jag rekommenderar att ta bort den gamla kabeln iaf.

Sen kommer ju generatorn inte ladda fortare för att du sätter dit en grövre kabel... Förutsatt att generatorn mår som den ska.
Det enda en grövre kabel hjälper till med är 1) minimerar risken för kabelbrand 2) reducerar spänningsfall.
#819976
Lucif3r skrev:Det är kopplat Batteri -> generator -> startmotor. Visst kan du bara dra en extra plus om du vill det, men jag rekommenderar att ta bort den gamla kabeln iaf.

Sen kommer ju generatorn inte ladda fortare för att du sätter dit en grövre kabel... Förutsatt att generatorn mår som den ska.
Det enda en grövre kabel hjälper till med är 1) minimerar risken för kabelbrand 2) reducerar spänningsfall.

Tackar för svar! Men då om jag tar bort den gamla så måste jag alltså dra den nya på samma sätt! Är detta komplicerat montro??

Jag vill givetvis minska risk för spänningsfall! Det var klantigt skrivet av mig! Där sprack min logik tråkigt nog min tanke var grövre kabel mer koppartrådar= mer ström snabbare laddning!

Mvh Torgny77
#819982
Fel, kabeln går från generatorn till startmotorn sen går det en ny kabel från startmotorn till batteriet. Kablarna går från startmotorn och in i
plastkanalen ovanpå subframen under startmotorn och viker av var och en på var sitt håll mot generatorn resp batteriet. Har bytt den mellan batteri och startmotorn pga spänningsfall i kabelskon på batteriet. Inget svårt men trångt och pilligt.
Du kan dra en ny kabel direkt mellan batteri och generator om du vill. Det händer inget mer än att kablarna isåfall ligger parallellt rent elektriskt.
#820023
Dra grova kablar till musikmaskinens matning istället.
Alternativt har du ett extrabatteri till den med laddmatning
från bilen med backströmsrelä så inte bilen går strömlös.
Ju kortare kabel från batteri ju mindre strömförlust.
#820056
att byta til en megagrov kabel därimellan ger ingen större vinst snarare förlust en regel är att man ska ha lika grov plus som minus sen har man för grova kablage tappar man effekt på samma sätt som med för tunna kablar

dessutom ger inte en generator mer ström bara för du petar dit feta kablar utan isf ska du ha ut mera kräm ur den ja då e de bara till o bygga dit en som e större sen montera ett stöddigare batteri

men om du nu ska ha mera pulver så montera då ist ett extra batteri i skuffen eller sså bygger du som man normalt bygger större ljudbyggen dvs med kondensatorer som trycker på då de behövs mera ström
#820193
Så ni menar att oavsett om jag drar dit en grövre kabel kommer det göra varken till eller från!? För i dagsläget stör jag mig något fruktansvärt på att lamporna i och utan på bilen börja blinka lite lätt när man drar på straxt över 45 i volym! Det är inga värstinggrejor jag har utan jag har ett steg som levererar ynka 170watt bryggat samt en gas alpha låda med ett 12 tums element i! Jag har även bytt ut dörrhögtalarna till Gas silver serien men dessa driver jag på stereon. Jag tycker det är konstig att det ska börja blinka vid lite volympådrag och jag är inte jätte sugen på att lägga ner massa pengar på kondensatorer!

Slutsteg: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-xm20-2x80w.html

Baslåda: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha ... 12tum.html

dörrhögtalare: (både fram och bak): http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs52k.html

Jag undrar då vad ni tror det kan vara som får det att bete sig såhär.

Har även ett volvo orginal 80ah batteri som är i god kondition Killarna på brl trodde jag skulle klara att driva 3 sådanna dls steg utan att uppgradera batteri eller kondensator osv.

Jag gick över alla bilens jordpunkter idag och upptäckte att kabeln som jordar i motorblocket var av (vet ej hur länge det varit så). Så min tanke var då att jorden kanske varit dålig så jag fixade till detta slipade plåtrent på eller ja "aluminiumrent" och skruvade dit en ny grövre jordkabel. Jag gick även över alla kontaktytor osv och rengjorde dessa för att få bästa möjliga kontakt. Dock så kvarstår mitt problem...

Jag börjar misstänka att det har med batteriet att göra! Att det inte klarar av att leverera tillräcklig ström i tid. Därför tänkte jag på att byta batteri nu och ersätta det med detta batteri.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... -AH-80900/

Min fråga är nu tror ni detta kommer att hjälpa??

Mvh Torgny77

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]