Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#822558
d98josu skrev:Vad har du för batteri. 170 watt får övrig mysbelysning att dämpas. Detta tyder på att ditt batteris polspänning sjunker från kanske 12,3V ned till 11,5V när du lyssnar på musik med mycket bas. Batteriet orkar inte leverera all effekt ( men har tillräckligt med energi)

Får helljusblink övriga lampor att blinka också? ( runt 110W)
Rumpvärme?
Bakrutedefroster?
Har ett Varta 80AH syrabatteri!

Varken heljusblink eller rumpvärmaren får andra lampor att blinka eller dylikt!

Men häromdagen när jag råkade slå på bakrutedefrostern så märkte jag att halvjuset blev svagare inte mycket men fortfarande märkbart! Dock att tillägga är att jag lyssnade på ganska hög musik vid tillfället!

Mvh Torgny
#822733
Nu vet jag inte hur mycket 85x70 drar, men 945an's bakrutedefroster drog rätt duktigt med ström och det kunde märkas i bilen lite när man slog på den.
V70in har inte betett sig så, men jag har ju inte i närheten av samma ljudanläggning som 945an hade.

Och sjuk har man gått och blivit också, så koppla in slutsteget får vänta :/
#822820
Naturligtvis är det polspänningen som sjunker. Basdunkarna drar nog betydligt mer är 170W (kanske 500-1000W under några hundradelar av en sekund). Det är ju det som ser ut som att det blinkar. Batterier är generellt dåliga på att leverera all energi på kort tid = hög effekt. Däremot är batteri jättebra på att lagra energi. En kondensator är tvärtom kan man säga. Den kan inte spara mycket energi, men laddas ut helt på några sekunder.

Vill du slippa blinket måste du nog sätta i en kondensator. Val av kondensator kan jag dock inte hjälpa dig med, det kan jag för dåligt.
#826965
Belysningen har slutat blinka efter montering av kondensator! Nu är det endast vid de mest kritiska basdunkarna på riktigt hög volym som gör att det blinkar till lite! Tackar till alla som svarat i tråden för råd och tips!

Tråden kan nu låsas!

Mvh Torgny
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]