Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanH
#818996
Hej,
Värmen i min V70 funkar uselt :( Är det kallare än ca 5°C orkar den inte hålla värmen. Jag har kollat runt på forumet och inte hittat något som stämmer helt. Lika dålig värme på båda sidor, ingen vit rök, ingen glykollukt, ingen imma, tempmätaren visar att den går upp i marchtemp efter en stunds körning och sen stannar där, acn fungerar, dvs den håller bilen sval på sommaren. Har tänkt att byta termostat, mest för att jag inte kan komma på något annat. Fler förslag? En märklig omständighet som kanske hänger ihop med värmeproblemet är att fläkten i motorrummet går ca 5 minuter efter att jag har stängt av bilen. Är det normalt? Den går betydligt längre om det är kallt än om det är varmt. Förra vintern blev det problem därför att det drog ur batteriet så att bilen inte gick att starta när det var riktigt kallt (-15°C). Tacksam för alla tips.
av HakanH
#819082
Tack, Jag testar att byta tempgivaren. Jag har ingen felkodläsare som funkar. Jag köpte en som jag fick lämna tillbaks. Bilen har en ODBII-kontakt, men de vanliga läsarna funkar inte på en så gammal bil (-98). Har ni tips på vilken jag kan använda och var man köper den? Jag är lite feg och föredrar att köpa från svenska firmor framför kinesiska näthandlare, även om det ser billigt ut.
Användarvisningsbild
av taxi
#819085
Du kan kolla den befintliga först! Googla fram tabell och motståndsmät den! Den sitter vid termostaten.
Och ja, inget fel att tjata om felkoder heller tycker jag :D
Tempgivaren är ju tydligen inget som håller en evighet heller, och så är den enkel att kolla innan man spenderar pengar.
Användarvisningsbild
av taxi
#819115
Ja just ja.. Kanske problem med ECC också? Men om motorstyrningen tycker att motorn är för varm, då går kylfläkten. Det är osannolikt att den är så varm att det behövs, men det kanske behövs kollas det också. Om motorstyrningen inte får info eller uppenbart felaktig info från tempgivaren kör den fläkten för säkerhets skull. Det sista låter mest rimligt, men sen vet inte jag om det finns fler orsaker till att fläkten går efter avstängning?

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]