Att de inte lyser beror med största sannolikhet på att lamporna är bortplockade från instrumenthuset av förre ägaren (då de lyste). Det kan ju även bero att lamporna är trasiga, men tycker det låter lite mer än bara slumpen att det är de två vanligaste lamporna man vill dölja för andra som gått sönder. Sen kan det ju bero på problem med signalintegritet (kablage eller dylikt).
Angående besiktningen är jag också intresserad, för jag måste erkänna att jag inte är 100% säker på detta. Men jag kan spekulera iallafall.
Såhär säger man på tx Bilprovningen
http://www.bilprovningen.se/Privat/Kund ... ragor.html
Dvs de kommer att kontrollera att lamporna för ABS, SRS, AIRBAG, ESC (antisladdsystem), EPS (elektronisk servostyrning) fungerar korrekt dvs lyser när man slår på tändning och slocknar sedan (antingen efter en stund eller efter man startat motorn).
Motorlampan : Min tolkning är att denna kan lysa utan att bilen underkänns. Men du måste ju såklart kunna passera de ordinarie miljökontrollerna. För bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare så läser man ju även ut felkoder via OBD-II uttaget. Finns där då felkoder som "påverkar bilens utsläpp" så underkänns bilen.
TRACS : Det stavas TRACS vilket är en förkortning av Traction Control System (är jag nästan 100% säker - är fortfarande lite fräsch när det gäller Volvo-förkortningar). Vad jag förstår så är detta ett renodlat antislir-system som ska reducera hjulspinn på halt underlag vid start eller låga hastigheter. För att åstadkomma detta så aktiverar man bromsoket på det däck som börjar spinna. Det har två effekter, dels så reducerar det effekten ut till hjulet för att försöka återfå greppet men det hjälper dessutom till att undvika att all kraft går till det hjul som spinner (vilket är det som händer med en öppen differential - det är ju lite av dess nackdel att ju mer ett hjul spinner desto mer kraft fördelas till det).
Så MIN tolkning (vilket inte alltid överensstämmer med vad som står i regler och förordningar) är att TRACS-lampan kan lysa utan att bilen underkänns då det är ett antislir-system och inget säkerhetssystem (besiktningen är ENDAST till för att kontrollera att bilen uppfyller acceptabel nivå av säkerhet och miljö - ingenting annat).
Ett antisladd-system är något helt annat (man kan säga ett mer avancerat antislir-system). Dessa antisladd-system fungerar även i högre hastigheter och har flera givare såsom yaw/roll/pitch-sensorer som känner av om en bil är på väg att bryta ut i en sladd och kommer då att försöka häva denna genom att bromsa de fyra hjulen individuellt med olika kraft och vid olika tidpunkter beroende på bilens uppträdande. Detta däremot får ju klassas som ett säkerhetssytem och fel på ett sådan kommer att resultera i att bilen får underkänt.