Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jwogge
#817424
Hejsan,

Har en liten fundering och fråga som jag antar att någon här på forumet har ett bra svar på :)

Det är nämligen så att varken min tracks eller motorlampa lyser vid start. Vad kan det bero på? Och kommer jag få nedslag på det i besiktningen?

Tacksam för svar!

Ha det fint!

Och godjul!!

/wogge
#817435
Att de inte lyser beror med största sannolikhet på att lamporna är bortplockade från instrumenthuset av förre ägaren (då de lyste). Det kan ju även bero att lamporna är trasiga, men tycker det låter lite mer än bara slumpen att det är de två vanligaste lamporna man vill dölja för andra som gått sönder. Sen kan det ju bero på problem med signalintegritet (kablage eller dylikt).

Angående besiktningen är jag också intresserad, för jag måste erkänna att jag inte är 100% säker på detta. Men jag kan spekulera iallafall.

Såhär säger man på tx Bilprovningen
http://www.bilprovningen.se/Privat/Kund ... ragor.html

Dvs de kommer att kontrollera att lamporna för ABS, SRS, AIRBAG, ESC (antisladdsystem), EPS (elektronisk servostyrning) fungerar korrekt dvs lyser när man slår på tändning och slocknar sedan (antingen efter en stund eller efter man startat motorn).

Motorlampan : Min tolkning är att denna kan lysa utan att bilen underkänns. Men du måste ju såklart kunna passera de ordinarie miljökontrollerna. För bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare så läser man ju även ut felkoder via OBD-II uttaget. Finns där då felkoder som "påverkar bilens utsläpp" så underkänns bilen.

TRACS : Det stavas TRACS vilket är en förkortning av Traction Control System (är jag nästan 100% säker - är fortfarande lite fräsch när det gäller Volvo-förkortningar). Vad jag förstår så är detta ett renodlat antislir-system som ska reducera hjulspinn på halt underlag vid start eller låga hastigheter. För att åstadkomma detta så aktiverar man bromsoket på det däck som börjar spinna. Det har två effekter, dels så reducerar det effekten ut till hjulet för att försöka återfå greppet men det hjälper dessutom till att undvika att all kraft går till det hjul som spinner (vilket är det som händer med en öppen differential - det är ju lite av dess nackdel att ju mer ett hjul spinner desto mer kraft fördelas till det).

Så MIN tolkning (vilket inte alltid överensstämmer med vad som står i regler och förordningar) är att TRACS-lampan kan lysa utan att bilen underkänns då det är ett antislir-system och inget säkerhetssystem (besiktningen är ENDAST till för att kontrollera att bilen uppfyller acceptabel nivå av säkerhet och miljö - ingenting annat).

Ett antisladd-system är något helt annat (man kan säga ett mer avancerat antislir-system). Dessa antisladd-system fungerar även i högre hastigheter och har flera givare såsom yaw/roll/pitch-sensorer som känner av om en bil är på väg att bryta ut i en sladd och kommer då att försöka häva denna genom att bromsa de fyra hjulen individuellt med olika kraft och vid olika tidpunkter beroende på bilens uppträdande. Detta däremot får ju klassas som ett säkerhetssytem och fel på ett sådan kommer att resultera i att bilen får underkänt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#817437
Eftersom TRACS'en jobbar helt utifrån ABS'en, så funderar ju jag på ABS'ens funktion... I regel så lyser ABS-lampan när TRACS lampan lyser, och eftersom TRACS inte lyser ö.h.t så är det ju lite misstänkt att ABS-lampan är fulkopplad och TRACS lampan borttagen.

Men det kan även vara så enkelt att dom helt enkelt gått sönder.
#817438
Lucif3r skrev:Eftersom TRACS'en jobbar helt utifrån ABS'en, så funderar ju jag på ABS'ens funktion... I regel så lyser ABS-lampan när TRACS lampan lyser, och eftersom TRACS inte lyser ö.h.t så är det ju lite misstänkt att ABS-lampan är fulkopplad och TRACS lampan borttagen.

Men det kan även vara så enkelt att dom helt enkelt gått sönder.
Precis, de är tight kopplade (TRACS kan man säga ligger ju ovanpå ABS och använder dess "funktioner" till att göra lite roliga saker med bromsarna). Fungerar inte ABS kommer definitivt inte TRACS att fungera.

Men om ABS-lampan är i sin ordning (lyser och sedan slocknar) men TRACS lyser konstant så anser jag iallafall att det inte kan få bilen underkänd.

Däremot motorlampan är jag fortfarande osäker på, min egna tolkning har jag redan gett. Söker man på forumen så verkar det vara 50/50. Pga visst eget intresse av detta så ska jag en gång för alla ta reda på vad som egentligen gäller och även få det svart på vitt utpekat i reglementet där det regleras. Fast behöver kanske inte behöva joddla med Transportstyrelsen på själva Julafton om detta, jag kan vänta iallafall några dagar :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#817442
Det är inte helt omöjligt att det beror på vad man har för bes. man... För det svaret jag fick var att man 'egentligen' får nedslag på det. Hade nämnligen lysande motorlampa på 945an en gång, men kunde påvisa vad felet var och likaså att jag hade tid på verkstad, så dom släppte igenom mig då dom tyckte bilen var i så fint skick för övrigt :P

Detta var visserligen några år sedan, så reglerna har säkert ändrats både en och tretton gånger :roll:
#817444
Jag hoppas att de FÖRTYDLIGADE reglerna när de gjorde eventuella ändringar. Det är TYDLIGA regler alla vill ha, jag iallafall. Vill inte ha lite hola-baloa med Kalle i Holken runt hörnet skriver i ett protokoll på måfå medan Klas Gas & Co fyller på ett helt annat sätt.

Av någon anledning verkar hela svenska folket acceptera denna avsaknaden av homogena regeltolkningar. Men när det gäller kassan i Konsum, gud nåde om veckans rea-falukorv med 50 öre nedsatt pris inte prickats in korrekt på kvittot!!! Då ställer sig hela svenska folket i samlad trupp och drar ut i krig! Istället för att packa ned varor ska varenda lilla rad på kvittot kontrollläsas av hela familjen. Tänk om matbutikerna skulle köra med lite "egentligen" tolkningar av veckans rea-varor beroende på vilken kassa man ställer sig i. Jäklar i min lilla låda vilket liv det skulle bli!

Men att acceptera att man kan få en bil underkänd och som kan kräva en reparation på 10 000 SEK fast bilen egentligen skulle blivit godkänd, det verkar inte någon av svenska folket vara särskilt intresserade av att se till att det inte händer.

Ahhh, skönt att få ut allt detta. Ska försöka återkomma med ett klart och tydligt svar någon gång.
av jwogge
#817471
Okej, låter som det skulle passat bra med en ny bil i julklapp...

Skulle tippa på att det är så att både tracs och abs är ur funktion och abs är fulkopplad. Så blir väll till att försöka ordna det samt en kardanaxel tills att jag ska besiktiga. Eller så struntar jag i allt i hoppa och hoppas på att bilen går igenom :)

Tack för alla fina svar!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#817488
bmwslangen skrev:Jag hoppas att de FÖRTYDLIGADE reglerna när de gjorde eventuella ändringar.

bwahahahahahahahaha tror du på det själv eller? :lol:

Det är ju sjukt att just trafik och fordons regler ska vara så extremt otydliga, att beroende på vem som tolkar dom kan få helt olika uppfattningar om vad som gäller och inte gäller...
Man tycker ju att, när det gäller något så viktigt och ev. farligt som trafik och fordon, reglerna skulle stå i klartext... Men nej då, mycket roligare om alla får stå och gissa vad som gäller... :roll:
#817817
Jag får vibbar av forna Öst när jag kommer till besiktningen, är man känd/ökänd och trevlig (och glömmer en påse bullar i lunchrummet) och bilen inte har FÖR många fel så blir det ett "äh, det tar vi nästa år" om dom vet att man garanterat inte kommer igen med samma fel året efter. Sist nu så "hade dom inte tid" att kolla lyset bla. så det blev bara ett bromsprov och en snabb koll under samt världens kortaste provkörning, dvs. ingen alls. :lol:

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]