Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#820248
Lucif3r skrev:Ja, du kommer få nedslag på det. Kanske inte TRACS, men motorlampan iaf.
Nu har jag fått svar från Transportstyrelsen!

Kort version : TS bekräftar min urpsrungliga tolkning (se mitt första inlägg).

För personbilar tagna i bruk innan 2002-01-01 kan en lysande eller icke-fungerande "kontrollampa för motorelektronik" i sig ALDRIG leda till någon anmärkning (vare sig av typen "2" eller "2x").

Detta påstående görs med stöd av kapitel 30.1.9.1 i TSFS 2010:84 (samt uppdateringarna TSFS 2011:40 och TSFS 2011:101).

TS påpekar dock att det är upp till besiktningsteknikerna att göra bedömningarna utifrån ovanstående författningar. Alla lagar och författningar har ju utrymme för tolkningar, men i ovanstående fall när man läser TSFS 2010:84 kan vare sig jag eller TS se något utrymme för någon annan form av tolkning.




Lång version : Redovisning av min frågeställning och svar i sin helhet (har ärendenummer TSMS 2013/15029).

Fråga: Hej! Jag har upplevt att det råder viss osäkerhet om vad som gäller
angående kontrollampan för motorelektronik vid besiktning av personbilar.

Jag skulle vilja ha denna punkt förtydligad samt referens till var och i vilken
författning man kan utläsa detta.

Frågan gäller om en personbil får en anmärkning vid den årliga besiktningen om
dess kontrollampa för motorelektronik lyser eller är ur funktion.

Begreppet "kontrollampa för motorelektronik" avser en MIL (Malfunction Indicator
Lamp) som indikerar någon form av problem kopplat till motorstyrningen. Kan finnas
i olika former som exempelvis i ren text "Check Engine", "Check Engine Service",
"Engine Service", "Service Engine Soon" eller likande, i form av en symbol av en motor,
i form av en symbol av en triangel med den grekiska bokstaven lambda inskriven
inuti eller kombination av både symbol och text.

Min tolkning av TSFS 2010:84 (samt ändringarna TSFS 2011:40 och 2011:101) är
följande:

För personbilar tagna i bruk innan 2002-01-01 kan en lysande eller icke
fungerande "kontrollampa för motorelektronik" i sig aldrig leda till någon anmärkning.
Baserar denna tolkning på kapitel 30.1.9.1 i TSFS 2010:84).

För personbilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare måste "kontrollampa för
motorelektronik" vara fullt fungerande (tänds före start av motorn och att den släcks
när motorn startat), annars resulterar detta i en anmärkning av typen "2".
En kontinuerligt lysande eller blinkande "kontrollampa för motorelektronik" (efter
att motorn startats) resulterar alltid i en anmärkning av typen "2".
En bekräftad felkod (urläst via bilens ombordsiagnossystem) som indikerar fel i
det avgasrenande systemet (dvs P00001-P0499 samt P0650) resulterar alltid i en
anmärkning av typen "2x".
Baserar denna tolkning på kapitel 30.1.9 samt tabellen "Grund för bedömning (30.1
Avgasrening - utrustning, injustering och funktion)".



Svar: Du har gjort en alldeles utmärkt analys av var det är föreskrivet och hur det tolkas. Hänvisningarna du gör är helt korrekta. Sedan är det upp till besiktningsteknikerna göra bedömningarna utifrån TSFS 2010:84 och TSFS 2011:101. Så några ytterligare hänvisningar till författningar finns inte.
#820399
Själv intresserad vad det stod i tidigare föreskrifter, måste isåfall varit någon av Vägverkets VVFS föreskrifter detta stod i tidigare.

Fick du underkänt på besiktningen för detta? Då är det mycket intressant vad för typ av fel man uppgav på besiktningsprotokollet (det finns direktiv för hur man anger fel i dessa protokoll för att tex undvika att varje besiktningtekniker använder olika språkbruk). Kan du ett foto av det besiktningsprotokollet och slänga upp?

Notera att texten i mitt inlägg är min tolkning - dvs det är inte någon citering från föreskrifterna.

Det som tillkommit är just ett kapitel där man inleder med att säga att detta bara gäller bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare, sen fyller man på med vilka poster som skall testas och vad som kan leda till anmärkning (och här nämns bland annat kontrollampan).

Sen står det inte mer, dvs det står ingenting om bilar tagna i bruk innan 2002-01-01.

Så om något har hänt, så är det isåall ett tillägg / förtydligande som gjorts. Det är inte omöjligt att de tidigare föreskrifterna var lite luddigt formulerade och den besiktningstekniker du frågade hade tolkat föreskrifterna på ett sätt som gjorde att du fick det svar du fick.


EDIT : Det var VVFS 2006:64 som tidigare innehöll föreskrifter om kontrollbesiktning som ersatte VVFS 2002:64. Dessa föreskrifter verkade dock ha varit alltför övergripande varför AB Svensk Bilprovning tog fram omfattande handböcker framförallt för att beskriva de olika kontrollmetoderna. Ska se vad VVFS 2002:64 och VVFS 2006:64 säger. Har tyvärr inte tillgång till några av AB Svensk Bilprovning's handböcker.
#820415
Läser man i VVFS 2002:64 är faktiskt varningslampan med som en kontrollpunkt.
Varningslampa motorelektronik - saknar möjlighet att fungera => 2
Varningslampa motorelektronik - indikerar fel i det avgasrenande systemet => 2


Står heller inget om att det bara skulle gälla från en viss tidpunkt, således gäller det alla fordon. Nu kanske det står förtydliganden i SNFS 1992:12 (som är grunden till de avgaskontroller som Vägverket tagit fram), ska se om jag kan hitta den.

Kan heller inte hitta någon uppdatering i 2006:64 angående ovanstående punkt.


Därför är det troligt att denna förtydling dök upp först i TSFS 2010:84 vilket kan förklara svaret Lucif3r och andra har fått innan 2010.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]