Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#814978
Tycker det är väldigt få som vågar skriva ut var de bor :???:

@snapsen : Bor du i närheten av Malmö kan jag göra ett försök med Vol-Fcr, fast jag är inte 100% säker det fungerar på den modellen/styrsystemet.
#814982
bmwslangen skrev:fast jag är inte 100% säker det fungerar på den modellen/styrsystemet.

Fungerar kalas. Har ju en -97a T5a själv som jag kör med vol-fcr på så :)
Det är mig veterligen bara 10v, fenix, som inte går att läsa ut motorkoder via vol-fcr på, utan till den lär man bygga blink-diod. Möjligt att diesel kanske inte heller går, men diesel har jag noll koll på (och kunde inte bry mig mindre heller :mrgreen: )
#814989
Men är det inte Motronic 4.3 i den där turbosnurran (B5234T)? Kan inte se att man kan läsa ut felkoder från Motronic 4.3 ur Vol-Fcr. Eller beror det inte på tekniska begränsningar i styrsystemet utan att Volvo införde OBD-II uttag i samband med Motronic 4.4?
#816620
Kan ju även tillägga att den rycker även när man släpper gasen, speciellt vid lägre hastigheter. När den är kall ligger tomgången stadigt på ca. 900/rpm. När den är varm så pendlar den mellan 800 - 1000/rpm.
#816623
Testa att rycka ur kontakten till luftmassemätaren och se om det blir någon skillnad.
Blir det ingen skillnad så är troligen luftmassemätaren kass.
Blir det skillnad (bilen börjar gå sämre) så fungerar luftmassemätaren.
du märker väldigt snabbt på tomgång om den går sämre när du rycker ur kontakten så du behöver inte köra med bilen.
#820286
Malish skrev:Testa att rycka ur kontakten till luftmassemätaren och se om det blir någon skillnad.
Blir det ingen skillnad så är troligen luftmassemätaren kass.
Blir det skillnad (bilen börjar gå sämre) så fungerar luftmassemätaren.
du märker väldigt snabbt på tomgång om den går sämre när du rycker ur kontakten så du behöver inte köra med bilen.
Tackar för tipset! Ska testas till veckan.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]