Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#813233
Hej! Gäller 850 96a utan AC

Om jag vrider reglagen från kallt till varmt ändras doften på luften lite - vad kan detta bero på? jag skulle säga att det blir en liten aning utav en salt-aktig doft när man vrider på värmen.

Kommer varm- och kall-luften från helt olika ställen? Började fundera lite på hur det där fungerar.

Om man har reglagen i botten - är det då bara ren luft utifrån som tas in? och när man vrider på värme - är det då varmt kylarvatten som kommer in i kupén och hjälper till att värma via värmepaketet - eller hur fungerar det?

Är det kanske bara lite gammalt värmeelement som luktar?

OBS det luktar inte avgaser eller bensin utan mer lite som en saltaktig doft -typ - svårt att förklara - men den kommer distinkt när jag går från reglage av - till reglage upp på kl 12 kanske och värmen börjar strömma på. Detta är med bilen igång - låter jag värmen stå igång och stannar motorn så försvinner även denna doften...

Någon idè?
#813259
Tack för svar Lucif3r!

Okej så den kalla luften tar en annan väg då eller kommer rakt utifrån? alltså den passerar inte värmepaketet. Nä det luktar inte sött... Jag har aldrig luktat på glykol så kan inte doften men jag har förstått att den ska vara svår att missa?

Det luktar som sagt svagt saltaktigt, lite bränt damm, torr doft kanske - svårt att förklara. Men det är bara den varma luften som luktar så, slår jag över till kallt försvinner det - och doften försvinner också om jag slår av motorn.

Ingen stark eller distinkt doft - jag har nog alltid tänkt att det är "gammalt värmepaket-doft" typ som gammalt element.

?
#813482
Har forskat lite mer i detta...

Det är ingen kylarvatten doft (sniffade i expansionskärlet innan och det är en helt annan doft)

Såhär är det:
Jag vred upp reglagen till värmen innan jag startade bilen och körde sedan ut en runda. Märkte faktiskt inte av doften när värmen väl kom, konstigt tänkte jag då.

Körde vidare en runda och vred sedan ner reglagen i botten så att värmen helt stängdes av - precis som innan - ingen doft vid kall luft.

MEN - sedan när jag vred på värmen till rakt upp (kl 12) så kom den här doften och satt i en stund.

Det är liksom återigen en saltaktig, nästan lakrits eller småbränd doft - inte direkt obehaglig.

Viktigt att notera är också att just den här doften känner jag framför bilen när den är varm efter körning - har lokaliserat doften till att då komma från kylarens vänstra sida om man står framför och tittar på bilen - är det inte där oljekylaren sitter?

Finns inga läckage någonstans -
och varför får jag in denna doft endast en stund då jag drar på värmen?

fattar ingenting...
#813592
Okej

Återigen - doften finns tydligt framme vid kylaren efter att man kört och den verkar komma från vänster sida - alltså oljekylaren. Bad min kollega lukta i morse och han tyckte det luktade gammal bränd olja - jag tycker nog ändå att det är lite mer saltaktig doft... men ändå.

Där är ingen gammal olja på bilen - den servades i somras så i så fall måste det vara rester någon annanstans.

Hursom - den här doften verkar komma i en stund när jag vrider reglagen från noll till varmt medan motorn är varm. Om jag har värmen redan på när jag startar bilen kan jag inte riktigt känna doften när värmen successivt kommer.

Begriper inte?
#813628
Försökte se det för ett tag sedan - hur gör man det enklast?

Vad jag förstått ska oljan då se ut som kaffelatte - det borde väl också synas ganska tydligt i expansionskärlet väl?

Oavsett - även om det är olja i vattnet ska väl det inte lukta när man kör med värme? Jag menar - i så fall skulle det ju lukta glykol hela tiden när man kör med värmen i bilen eftersom vattnet luktar glykol?

Alltså jag menar att värmeelementet ska väl inte forsla ut någon doft från vattnet?
#813638
Kom precis på att jag inte har någon oljekylare - detta är inte en turbomodell... Då är det helt enkelt någon annan småbränd doft från kylaren... doften finns som sagt vid kylaren när bilen är varm efter körning
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]