- tis 10 dec 2013, 08:11
#813233
Hej! Gäller 850 96a utan AC
Om jag vrider reglagen från kallt till varmt ändras doften på luften lite - vad kan detta bero på? jag skulle säga att det blir en liten aning utav en salt-aktig doft när man vrider på värmen.
Kommer varm- och kall-luften från helt olika ställen? Började fundera lite på hur det där fungerar.
Om man har reglagen i botten - är det då bara ren luft utifrån som tas in? och när man vrider på värme - är det då varmt kylarvatten som kommer in i kupén och hjälper till att värma via värmepaketet - eller hur fungerar det?
Är det kanske bara lite gammalt värmeelement som luktar?
OBS det luktar inte avgaser eller bensin utan mer lite som en saltaktig doft -typ - svårt att förklara - men den kommer distinkt när jag går från reglage av - till reglage upp på kl 12 kanske och värmen börjar strömma på. Detta är med bilen igång - låter jag värmen stå igång och stannar motorn så försvinner även denna doften...
Någon idè?
Om jag vrider reglagen från kallt till varmt ändras doften på luften lite - vad kan detta bero på? jag skulle säga att det blir en liten aning utav en salt-aktig doft när man vrider på värmen.
Kommer varm- och kall-luften från helt olika ställen? Började fundera lite på hur det där fungerar.
Om man har reglagen i botten - är det då bara ren luft utifrån som tas in? och när man vrider på värme - är det då varmt kylarvatten som kommer in i kupén och hjälper till att värma via värmepaketet - eller hur fungerar det?
Är det kanske bara lite gammalt värmeelement som luktar?
OBS det luktar inte avgaser eller bensin utan mer lite som en saltaktig doft -typ - svårt att förklara - men den kommer distinkt när jag går från reglage av - till reglage upp på kl 12 kanske och värmen börjar strömma på. Detta är med bilen igång - låter jag värmen stå igång och stannar motorn så försvinner även denna doften...
Någon idè?