Lucif3r skrev:Visst är det lite fisigt att inte berätta för köparen, men och andra sidan är det i det här fallet lika mycket köparens skyldighet eftersom felet visar sig genom att endast slå på tändningen, iaf anser jag det.Precis, för de pengarna jag gav så är jag inte så sugen att göra något rättsligt av det. Sen vet ju inte jag om det är han eller ägaren innan honom. Får ju se om hans historia stämmer om att han bara ägt den sen November, isåfall är det ju föregående, dvs hans jobbarkompis som plockat den för slippa åtgjärda den på bes. lyser ingen lampa så ställs inga frågor. Men borde ju upptäckts vid broms test att abs inte fungerar, men det kan ju besmannen ta som att det är en så pass gammal bil så det inte är någon abs på den. Svårt att veta vid bilköp om man inte gör grundliga undersökningar. Men som sagt, skulle bara ha en billig pendlar bil att köra i snöslasket med tillhörande vägsalt :) Så bryr mig inte så mycket, är ju ett tag till till nästa bes. :) Hade det däremot varit låt oss säga, en 850 T5 för en lite större summa, då hade jag garanterat tagit ett snack med säljaren och försökt komma fram till en lösning.
Visst kan man fortfarande anmäla det, men baserat på "billig långmilare" så är ju frågan om det verkligen är värt besväret?
Och som sagt, med lysande abs/tracs lampa så är abs-systemet helt avaktiverat. Dock är det fortfarande hydrauliskt och inte mekaniskt
Känns iofs logiskt att abs/tracs avaktiveras, kan ju bli rätt trafikfarligt ifall en givare lägger av och låser ett hjul medans dom andra pumpar, kan nog bli lite svårt att kontrollera den inbromsningen :)
Sen att jag skulle se det vid tändning stämmer, så det var ju fel av mig att jag missade det. Men vid köp av en 94... var abs standard på den då? Har för mig tidiga 90 talet så var väl abs tillval? Eller minns jag helt galet?