Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av exituss
#813909
Lucif3r skrev:Visst är det lite fisigt att inte berätta för köparen, men och andra sidan är det i det här fallet lika mycket köparens skyldighet eftersom felet visar sig genom att endast slå på tändningen, iaf anser jag det.
Visst kan man fortfarande anmäla det, men baserat på "billig långmilare" så är ju frågan om det verkligen är värt besväret?

Och som sagt, med lysande abs/tracs lampa så är abs-systemet helt avaktiverat. Dock är det fortfarande hydrauliskt och inte mekaniskt :wink:
Precis, för de pengarna jag gav så är jag inte så sugen att göra något rättsligt av det. Sen vet ju inte jag om det är han eller ägaren innan honom. Får ju se om hans historia stämmer om att han bara ägt den sen November, isåfall är det ju föregående, dvs hans jobbarkompis som plockat den för slippa åtgjärda den på bes. lyser ingen lampa så ställs inga frågor. Men borde ju upptäckts vid broms test att abs inte fungerar, men det kan ju besmannen ta som att det är en så pass gammal bil så det inte är någon abs på den. Svårt att veta vid bilköp om man inte gör grundliga undersökningar. Men som sagt, skulle bara ha en billig pendlar bil att köra i snöslasket med tillhörande vägsalt :) Så bryr mig inte så mycket, är ju ett tag till till nästa bes. :) Hade det däremot varit låt oss säga, en 850 T5 för en lite större summa, då hade jag garanterat tagit ett snack med säljaren och försökt komma fram till en lösning.

Känns iofs logiskt att abs/tracs avaktiveras, kan ju bli rätt trafikfarligt ifall en givare lägger av och låser ett hjul medans dom andra pumpar, kan nog bli lite svårt att kontrollera den inbromsningen :)

Sen att jag skulle se det vid tändning stämmer, så det var ju fel av mig att jag missade det. Men vid köp av en 94... var abs standard på den då? Har för mig tidiga 90 talet så var väl abs tillval? Eller minns jag helt galet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#813930
ABS var "standard" -94. Jag har aldrig sett en 800-serie utan ABS.

Sen det där med bes. och plocka bort lampor.. Det ska man inte komma igenom med. Alla lampor måste lysa med tändning på, samt slockna när man startar motorn.
Sen ser ju bes. vad det ska vara för utrustning på bilen i fråga, och då ska dom basera sin undersökning på det. Det enda mig veterligen som kan vara jobbigt är om man har en bil som levererades utan airbag (man kunde välja bort det på tidigare årsmodeller), då det tydligen inte står i deras papper att bilen i fråga inte ska ha någon kudde.
Sen av personlig erfarenhet kan det vara jobbigt om man har en välservad och lite upputsad motor, då kan dom få för sig att motorn är trimmad för att den går bättre än rosthögen brevid ... Hände mig med min 100% orginal 945GL (B230FB, 130hk) :???: Var mycket tjäftande fram och tillbaka, samt byte av bes. gubbe innan dom gav sig...

Meeeen det är ju knappast första gången besiktningsmännen begår vad-jag-vill-kalla tjänstefel. :roll:
av exituss
#814058
Tycker det låter mest logiskt att den inte skulle gått igenom, men vem vet... kan vara han jag köpte den av som plockat den, kan vara den han köpte den av som plockat bort den... Svårt för mig att veta, men nu är det struntsamma vem imo :) Hade räknat med fix, fick fix :D haha

Min förra 850 hade ett gammalt hederligt fel, tändningslåsets fjäder var lite sliten, så den gick inte tillbaka hela vägen så alla lampor och dyligt fungerade inte. Så vid besiktning så sa han inget, utan petade till så allt hoppade igång, men vid ombesiktningen ville besmannen ge mig en ny anmärkning på det felet :/ Men jag lyckades få rätt mot honom, menade på att jag är ju medveten om felet och meddelar även andra som ska använda bilen felet, så det är ju knappast trafikfarligt när man är medveten som ska göras vid start av bilen :) Tjurigt och motstridigt släppte han det :) Men ville självklart att det skulle vara åtgjärdat inför nästa besiktning :D

Jag har väl fått de svar jag var ute efter antar jag :)
Tackar så mycket för alla inblandades hjälp :)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]