Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av exituss
#813195
Tjena,

Köpte mig en billig långmilare häromdagen för ha som pendlarbil. En 854-512 gl/se paket 94a :)
Har nu läst av felkoderna, resettat och läst igen. De flesta försvann
men dom som kvarstod var: 442 luftpumpsrelä, 323 signal saknas miljölampa, 313 v bak absgivare signal saknas-ish.

442 har jag läst mig till och har en liten hum vad problemen kan vara, men 323 är jag lite osäker på, är det att lambdalampan inte tänds som den ska i panelen? Har kollat alla säkringar, dom var hela och fina.
313 är lite märklig med, abslampan är inte tänd varken vid körning eller inbromsning, kan det vara den gamla fulingen att koppla ur varningslampan för att slippa synas på bes? Jaja, tror jag ska ha kvar givaren som blev över sen förra 850in :)

Kanske ska nämna att dessa koder var dom som kom tillbaka enbart vid start av motor med tillhörande några tryck på gaspedalen, tänkte läsa av igen efter kommit hem från jobbet för se om fler koder kommit tillbaka eller nya koder har uppkommit.

I övrigt, väldigt nöjd med mitt köp med tanke på vad jag gav för den :) Känns underbart att ratta en 850 igen 8)
av exituss
#813203
Det är ju iofs... hmmm... Undra om dom har en voltmeter på jobbet :) Ska kolla maskinelektrikerns bord :)

Om jag råkar hitta en voltmeter, vart hittar jag miljölampans kablage?
absgivaren blir väl lite jobbig att mäta utan att plocka ner bakhjulet?
av heden75
#813221
Du kan ju börja med att kolla på baksidan av kombiinstrumentet om det fattas lampor, det kanske är så enkelt att de är bortplockade och orsakar två av dina problem?
av exituss
#813570
Skulle nog gissa på dessa lampor är bortplockade ev. trasiga, för ingen av dom lyser trots koder, även så lyser dom inte vid enbart genom att slå på tändningen :D

Men funderar, slår den av abs helt ifall en givare är kass? För den låser hjulen helt vid hård inbromsning. Blev lite svettig när jag bromsade inför en korsning i hembyn och började glida på tvären :D

Läste precis av den igen, nu hade det tillkommit 152 på A2, så nu har jag 152, 323 och 442 där. B5 gav 111, känns ju rogivande iaf :D Hade sladdar upp till 3 st till på modul B, men ville bara läsa av B5...

Aja, tur man har sinnesinställningen, du får vad du betalar för :)
Användarvisningsbild
av taxi
#813598
Egentligen skulle du polisanmäla säljaren av bilen. Nåt åtalbart/brottsligt måste det ju vara om han har plockat bort ABS-lampan och inte berättat det.
Och ja, om lampan är tänd så finns endast det vanliga mekaniska bromssystemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#813621
Visst är det lite fisigt att inte berätta för köparen, men och andra sidan är det i det här fallet lika mycket köparens skyldighet eftersom felet visar sig genom att endast slå på tändningen, iaf anser jag det.
Visst kan man fortfarande anmäla det, men baserat på "billig långmilare" så är ju frågan om det verkligen är värt besväret?

Och som sagt, med lysande abs/tracs lampa så är abs-systemet helt avaktiverat. Dock är det fortfarande hydrauliskt och inte mekaniskt :wink:
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]