Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av happyclappy
#812429
Hej alla glada Volvoägare!

Nu är det så att det är dags att uppgradera ljudet i min Volvo 850 -95 Kombi. Jag har 5:25 bak o fram och ett monteringsdjup på 55mm, och en prisradie på allt upp till tusenlappen och vill få så bra ljud så möjligt med helt okej bas. Så länka på eller säg några koaxialhögtalare som ni skulle rekommendera. En snabb fråga bara med vad borde man tänka på vid köp av koaxial högtalare? Jag tänkte driva högtalarna med min stereo men kan eventuellt skaffa ett slutsteg med om jag så känner för det.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#812442
Med en tusing får du inte mycket att hänga i granen för....
Sen att driva dom med stereon..... no comments...

Med den budgeten kan du likagärna ha kvar orginalljudet, för det låter nog bättre än det skit du kan köpa för en tusing.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#812473
Driva högtalare med huvudenhetens inbyggda effekt brukar sällan bli bra, även om reklamen lovar 4x100W. Så seriöst/seriösa slutsteg är att föredra till samtliga högtalare i bilen, om man har några som helst krav på hyggligt ljud.
Även montering av högtalare är ju oerhört viktig för att det ska fungera som tänkt. Kolla prisjaktslänken nedan på 5,25'', där kan du hitta recensioner på div högtalare bla.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 ... s152778968
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#812495
Ok, ja för en tusing så kan man få hyffsade högtalare iaf, men driver man dom på huvudenheten kommer det aldrig låta bra.
Så din första investering bör vara på ett BRA slutsteg(dvs INTE ett "1000w för 500kr"). Även orginalhögtalarna kommer låta rätt rejält mycket bättre med ett slutsteg.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#812808
Dom första ska du absolut inte ha om du tänker driva på stereon, då dom är på 3ohm istället för 4. Med dom kommer du bränna förstärkaren i stereon rätt snabbt.

Av dom du länkade skulle jag välja Kicker. Dels gillar jag generellt karaktären på kickers produkter, och dels hade dom ett lagom register samt inte speciellt tungdrivna. Personligen tycker jag det är lagom att klippa framsystem vid 50Hz, och låta baslådan ta över därifrån.

Övriga märken att rekomendera är DLS. Dom är erkänt bra överlag även i deras billigare serier, tål mycket effekt samtidigt som dom är lättdrivna. Deras slutsteg är också genrellt "mycket för pengarna".
DLS brukar rekommenderas som "säkert köp", då dom har något för alla.

... Fast personligen är jag väldigt anti mot koaxialer. Anser att man förlorar för mycket konyta på dom, vilket betyder att dom flyttar mindre luft som i sin tur betyder sämre bas - i värsta fall börjar diskanten vibrera av midbasen, vilket låter förj-ligt.
Det brukar även vara svårt att få på orginalgallren, då diskanten i regel sticker ut en bra bit. Nu kommer jag dock inte ihåg hur långt avstånd det är mellan gallret och hålet på 850...
Användarvisningsbild
av taxi
#812845
Där kan jag berätta att i framdörrarna får du in koaxialhögtalare OCH en papegojbur, men i bakdörrarna är det värre. Där får du in en två mm tjock adapterring (original 5,5 tum till 5,25 tum) men det är allt.
av happyclappy
#812867
Tack för svaren, på min musiksmak så är jag väl av en allätare och lyssnar allt från techno till jazz men efter ha läst vad ni tycker och rekommenderar så har jag ändrat mig och siktat mer in på http://www.brl.se/sv/artiklar/225.html i bakdörrarna samt http://www.brl.se/sv/artiklar/kicker-ks68.html i framdörrarna. Svårt att se på bilden men tror ni som har erfarenhet av 850 att den lilla DLS jag länkade kommer få plats i bakdörrarna med en adapter? Fler Tips/rekommendationer välkomnas varmt. En annan snabb fråga med bara med om jag ändrar mig och vill skaffa ett slutsteg och vill driva både fram & bak systemet + en bas på det finns det några sådana slutsteg? är det 5 kanalsslutsteg jag ska ha då?
av happyclappy
#812892
En snabb fråga med bara tror ni att man kan få in större än 5:25 i framdörrarna typ 6:5 eller är det mycket att modifiera och hålla på?
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]