Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Offer
#812570
Rådlös skrev:Jag vill inte vara någon näsvis pekpinne och tracka med efterklokheter, men om man vill kontrollera t.ex en motorvärmare eller något liknande, så gör man det enklast med en ohmmeter. Man ohmmäter helt enkelt över anslutningsstiften på enheten. Antingen den är omonterad och ligger på en bänk eller när den sitter på plats. Dom flesta motorvärmare är på omkring 500 watt och det blir omräknat till ohm: Ungefär 100 ohm eller däromkring.
ingen fara. bara tacksam för hjälp just nu. så om den funkar som den ska så ska den visa 100 ohm? vad ska den visa om den är kass? 0 då eller?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#812585
Den ska visa runt 100 ohm. Det motsvarar ca 500 Watt. (Skulle den visa tex 50 Ohm så drar värmaren dubbelt så mycket ström.Och är på ca 1000 Watt..) Så runt 100 Ohm alltså.
av Offer
#812590
mikeyman35 skrev:Den ska visa runt 100 ohm. Det motsvarar ca 500 Watt. (Skulle den visa tex 50 Ohm så drar värmaren dubbelt så mycket ström.Och är på ca 1000 Watt..) Så runt 100 Ohm alltså.


okey. så långt är jag med. men vad visar den om den skulle vara sönder tex?
av Kena
#812606
Om den har brunnit av så finns det ingen kontakt mellan stiften på värmaren. Det blir då samma värde som när du håller mätprobarna på instrumentet i luften.
av Offer
#812631
Kena skrev:Om den har brunnit av så finns det ingen kontakt mellan stiften på värmaren. Det blir då samma värde som när du håller mätprobarna på instrumentet i luften.
Okey. Får testa det imorn då
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]