Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#811460
Hej och ursäkta ännu en tråd angående felkodläsare men jag har inte hittat någon hjälp i någon tidigare tråd.

Har en V70 -98 med motor B5252S med lysande SRS-lampa. Har prövat följande verktyg för att få ut felkoderna:

- Bilverkstad (ej märkes)
- ELM 237 + Torque (vet att det ej funkar med min bil)
- Blinkdiod, hemmabyggd. Kan inte användas till SRS-koderna.
- Annan läsare (liknar ELM 237) av okänt fabrikat.
- VOL FCR 1.3.6 + driver USB-COM + VAG-kabel, USB (http://www.24.se/kkl-usb-ver-4091-p-656-c-227.aspx)

Har som förväntat kommit längst med VOL FCR även om jag inte kan läsa ur felkoder för varken motor (Fenix 5.2, gulmarkerat) eller SRS, endast meningslösa grejer som koder för ECC o ngt annat...

Jag kan koppla upp mig mot SRS (Start Comms) men fältet för "No of DTC's Logged" är blankt. Får felmeddelandet "Invalid data" när jag väljer Read DTC.

Har provat att ställa in COM-porten så att den läser långsamt samt provat andra inställningar m h a tips från andra forum men känner nu att jag har kommit till vägs ände. Nästa alternativ är att införskaffa DICE eller märkesverkstad och det lutar åt det senare.

Ett sista desperat försök gör jag därför här. Någon som har gått igenom det jag har gått igenom och har någon lösning? :(

mvh
Senast redigerad av 1 hydrolift, redigerad totalt 0 gånger.
#811468
Ptja, kan inte så mycket on fenix-systemet, mer än att motorkoder läses ut med en blinkdiod man bygger själv.
SRS fungerar fint att läsa ut på min T5 -97 iaf, med exakt samma kabel och vol-fcr. Har inte ändrat några inställningar för kabeln mer än att ange den som COM1. Jag använder en WinXP 32-bit laptop för utläsning av koder.

Men det kan ju vara så att SRS också läses ut på ett alternativt sätt på fenix, men som sagt vet jag inte så mycket om det...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]